Skåpet i nydelig vintervær (03.02.2021)  5

Start point Gullbotn P-plass (245m)
Endpoint Samme (245m)
Ascents Skåpet (385m) 03.02.2021 14:05

Nydelig, kald vinterdag i Bergen. Måtte prøve skiene i hjemkommunen. Ellers har de for det meste vært brukt på Mjølfjell i nabokommunen Voss. Parkerte på Gullbotn (gratis) ved den gamle turiststasjonen der det er en stor og fint tilrettelagt p-plass. Ganske fullt, men det gikk greit å finne seg en plass. Sol og nesten vindstille. Fjellski med smale kortfeller. Fulgte skispor nordover på vestsiden av Øyjordsvatnet og Teinelva. Hadde egentlig tenkt å runde av mot høyre ved hyttene på østsiden av Teinelva, men terrenget på vinterstid så ikke så fristende ut her (mye trær). Fortsatte derfor videre nordover, krysset Teinelva utenom spor og kom ganske snart inn på et nytt skispor som førte i samme retning som jeg hadde tenkt meg. Generelt sett lite snø i terrenget, men nydelig føre med fem-ti cm puddersnø på fast underlag.

Skåpet sett fra der jeg krysset Teinelva ved Kråmyrane/Lonane i nordvest

På turen opp fulgte jeg sørryggen opp til toppen. Småbratt enkelte steder nederst. Folk som hadde gått før meg hadde gått til fots opp her, men det gikk fint å finne en grei trasé også med felleski. Ganske stor varde på toppen på GPS 32V 315505 6701925. Det virker som om dette var høyeste punkt. En mindre varde 10-15 m mot NNØ der de opprinnelige PB-koordinatene var plassert. Disse er nå flyttet til den større varden.

Den største varden på toppen av Skåpet. Utsikt sørover mot Samnangerfjorden
Drømmeforhold i fjellet på grensen mellom Bergen og Samnanger!
Utsikt nordover mot Osterøy med Bruviknipa

På returen vågde jeg meg på en variant litt nede i vestflanken der det var helt uberørt snø. Litt småbratt enkelte steder, men flotte renn.

Nede på Kråmyrane og Lonane med utsikt nordover

Alt i alt en kjempekjekk, liten tur i ganske så uberørt natur. Ingen andre ute på tur i dette området i dag. Folk flest holder seg nok for det meste i de preparerte løypene i Gullbotn.