Keiservarden i Bodø (09.07.2020)

Start point Løpsmarka skole (20m)
Endpoint Samme (20m)
Ascents Keiservarden (366m) 09.07.2020 12:25

Hviledag i Bodø, fint vær og tid og anledning til en tur til Bodøs mest besøkte fjell Keiservarden. Vi kjørte til Fjellveien, men der var både vei og tursti helt stengt i forbindelse med bygginga nytt hotell på Fjellstua. Etter å ha snakket med noen lokalkjente valgte vi adkomst fra vestsiden. Her kjørte vi opp til skolen og idrettsbanen på Løpsmarka og fant sti og grusvei. Mange skilt viste til forskjellige steder, men ingen til Keiservarden. Under økende tvil valgte vi å følge grusveien som bare førte lenger og lenger fra målet. Etter 8-900 m kom vi ned igjen i bebyggelsen øverst i Skivika. Herfra gikk det ny grusvei/turst til Fjellhytten - altså det stedet vi egentlig hadde tenkt å starte fra.

Anleggsmaskiner sperrer adkomsten til Keiserstien fra Fjellveien

Endelig oppe på Keiserstien var det fint og lettgått videre til toppen.

Fin infotavle om Keiserstien og Keiservarden
Idylliske Svartvatnet med Veten/Keiservarden i bakgrunnen
Fine Sherpatrapper av nesten lokal stein
Sikteskiven med utsikt mot Landegode
Astrid ved trig-merket som er høyeste punkt på fjellet
Keiser Wilhelm var her 19. juli 1891
 ...med "Allerhöcheste Reisegefölg"!
Fantastisk utsikt mot Landgode med øytoppen Rypdalstinden 802 i midten

På toppen traff vi igjen Tore og Kristin fra Harstad som vi hadde pratet med ved den stengte Fjellveien. De hadde gått opp en bratt sti og lang omvei fra østsiden. Vi tilbød dem å returnere der vi hadde gått opp, noe de takket ja til. Vi gikk sammen nedover, og hadde en hyggelig prat. Astrid gikk til Skivika med de to, mens jeg hentet bilen i Løpsmarka. Så kjørte vi dem tilbake til Fjellveien der de hadde parkert bilen.