Gisen - høyest i Namsskogan (07.07.2020)

Start point Steinådalen p-plass (460m)
Endpoint Samme (460m)
Ascents Gisen (1,167m) 07.07.2020 18:55
Visits of other PBEs Snåsamoveien (216m) 07.07.2020 15:30
Steinådalen p-plass (460m) 07.07.2020 16:00

På vei nordover mot Bodø passet det med en ettermiddagstur til Gisen (Jijse på samisk) - kommunetoppen i Namsskogan. Ca. 12 km nord for tettstedet Namsskogan på E6 kjørte vi over den meget smale broen ved Bjørnstad og betalte 70 kr i bompenger via SMS på Snåsamoveien. Bra grusvei innover til parkeringen på Steinådalen p-plass mellom to svære høyspentmaster.

Snåsamoveien starter her og krysser like etter jernbanen
Stor p-plass men ingen biler på Steinådalen p-plass

Vi fulgte stien til en privat hytte på NV-siden av Telttjønna. På turen innover fant vi ikke sti videre, men på tilbakeveien fant jeg ryddet og brukbar sti helt ned mot vannet. Stien starter ved båtopptrekket like nedenfor hytten. Vi fulgte Sola19 (Solveig Føreland) sin rute og turbeskrivelse, og gikk ganske direkte mot toppen.

Gisen sett fra Telttjønna på returen. Fjellet ser behagelig lite bratt ut her, men en må opp ca. 700 hm for å nå toppen!

Vi trasket over myrområder og krysset tre småbekker før vi for alvor ga oss i kast med stigningen. Det første partiet er bratt. Så flater det noe ut før det igjen blir brattere opp mot 1100 moh. Etterhvert blir det mer og mer steinete terreng.

Terrenget oppover mot Gisen. Telttjønna i bakgrunnen

Det lå fortsatt store snøfonner som bar godt. Disse ble benyttet både opp og ned, delvis som glissades. Enkelte steder ble det lett klyving langs ruten jeg gikk. Siste stykket oppover mot toppen kom det inn en kald byge med lett regn/nesten sludd. Da var jeg glad for at jeg hadde med skikkelige vindvotter. Siste stykket mot toppen kom jeg inn i tåken som ble liggende, og dessverre begrenset utsikten.

Varden på Gisen kommer til syne
Varden på Gisen

En delvis sammenrast varde markerer høyeste punkt på toppen. GPS 33W 425379 7210875, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er korrigerte. I varden var det en plastboks med en gjennombløt fille av en turbok som det ikke var mulig å skrive seg inn i.

Gammel stang etter trig-merke med Kartverkets bolt ligger noen få meter øst for varden på et klart lavere sted. Kartverkets koordinater for toppen er plassert her.
Trolsk lys i toppområdet ved Gisen
Tåken kom og fikk, men det klarnet aldri ordentlig opp
Goldt terreng oppe på toppområdet

Etter en 10 min pause på toppen tok jeg fatt på tilbaketuren der jeg stort sett fulgte samme rute som på turen opp. Ikke helt lett å orientere seg opp i det steinete landskapet hvor tåken kom og gikk, men GPS-sporet var til stor nytte for å finne tilbake til hvor det var greiest å gå ned.

Nesten nede ved Telttjønna. Noen høye topper skimtes i bakgrunnen mot vest. Båtfjellet 1117 og Frøyningsfjellet 1030?

Astrid hadde akkurat kommet tilbake til bilen da det begynte å regne nede ved parkeringen - antagelig samme bygen som traff meg på toppen. Men jeg var heldig og unngikk nedbør av betydning på hele turen.

Turen til Gisen er ikke spesielt lang, men ble noe tyngre enn forventet pga de mange høydemetrene med vedvarende stigning og steinet og bratt terreng det siste stykket før toppen.

Du raser fram i Trøndelag

Written by TERJES 11.07.2020 20:36

Nå har du kun forholdsvis høye kremtopper igjen i Trøndelag. Når det gjelder Gisen var jeg førstebestiger her i 2001. I 2007 kom Inger Lise og Otto opp som nummer to. Kos dere oppe i Nord-Norge

Sv: Du raser fram i Trøndelag

Written by knutsverre 11.07.2020 20:49

takk for hyggelig kommentar fra førstebestigeren på Gisen for 19 år siden! God sommer til deg også!