Dåapma og Finnvollheia - høyest i Roan og Åfjord (14.06.2020)

Start point Vargfossnessan P-plass (313m)
Endpoint Samme (313m)
Ascents Dåapma (644m) 14.06.2020 12:30
Finnvollheia (675m) 14.06.2020 14:53
Visits of other PBEs Lonelvdalen bomveg (210m) 14.06.2020 09:14
Vargfossnessan parkering (320m) 14.06.2020 09:27

Kommunetopper i Trøndelag med Stig - DAG 4
Etter gårsdagens tur til Reinsjøfjellet i Overhalla dro vi vestover til Namsos der vi spiste en god middag og provianterte. Så bar det sørover til Namdalseid og videre vestover til Osen. Spesielt og fantastisk flott landskap langs kysten sørover mellom Osen og Vik! Underveis passerte vi på nært hold den gigantiske vindmølleparken på Bessakerfjellet. Roan har sannelig fått sin del av vindmølleparker! Etter å ha passert Hofstaddalen kom vi frem til Lonin gård der vi etter anbefaling fra Osten (Olav Østerås) hadde booket oss inn i en hytte for to netter. Koselig sted der vi ble godt mottatt og ivaretatt av vertinnen Sigrid. Neste morgen var vi klar for tur til to nye kommunetopper for oss begge, nemlig Dåapma og Finnvollheia.
Vi kjørte sammen inn den meget gode Lonelvdalen bomveg og parkerte på den store Vargfossnessan parkering der det bare sto en annen bil denne flotte søndagen.

Betalingsboden i Lonelvdalen
Flott parkering på Vargfossnessan
Vargfossnesa naturreservat

Dåapma - kommunetoppen i Roan
Dåapma er det sørsamiske navnet på fjellet, og betyr slettelandet. Fjellet er det høyeste i Roan kommune som ble innlemmet i nye Åfjord kommune 1.1.2020. Som ellers i uken var det perfekt turvær også denne dagen. Det er god, rødmerket sti hele veien til toppen. Ruten går som GPS-sporet viser over myrområdene sør for Grønliklumpen 430, og krysser Kjølåkerbekken på stor og solid helårsbro.

Lettgåtte myrområder nedover mot Kjølåkerbekken
Broen over Kjølåkerbekken

Deretter bærer oppover mot høyden sør for Storheitjønnin.

Veldig godt merket sti og lettgått terreng oppover mot Dåapmi
Dåapmi kommer til syne ute i horisonten

Så må en litt ned igjen til myrområdet NØ for Skurvvatnet før den siste, slake stigningen mot toppen.

Sørsamiske hytter og reingjerder sør for toppområdet ved Dåapmi
Stig på toppområdet på Dåapma

Toppen på Dåapma er markert av en liten varde og en bolt fra Kartverket på koordinatene 32W 586992 7110978 som stemte godt med mine målinger. Muligens er det marginalt høyere på en markert, liten rygg åtte meter sør for toppen på GPS 32W 586991 7110970. Her er det så smalt at det er vanskelig å bygge varde.

Varden og Kartverkets bolt på Dåapma
Stig nyter lunchen og sommerdagen på Dåapma
Stig på alternativt høyeste punkt på Dåapma
Endelig Dåapma - og i slikt fantastisk sommervær!.

Etter en lang og god lunchpause i godværet var tid for å begi oss i vei mot neste mål:

Finnvollheia - kommunetoppen i Åfjord.
Finnvollheia 675 var høyest i gamle Åfjord kommune og har fortsatt samme rang i nye Åfjord. På sørsamisk heter fjellet Raassje, et ord som jeg ikke har klart å finne betydningen av, men som også er brukt om fjellet Løysmundhatten Sørtoppen i Verdal.

Slik fortoner Finnvollheia seg fra Dåapma, bare 4 km unna i luftlinje men en god del opp og ned.

Fra Dåapma må en ned ca. 200 hm før oppstigningen mot toppen. Det var lettgått på store snøflate østover mot småvannene vest for toppen.

Lettgått og fint både på barmark og snø
Vi kom inn på blåmerket sti siste del av turen

Da vi begynte oppstigningen kom vi inn på en blåmerket sti (GPS 32W 589358 7111296 475 moh) som førte helt opp til varden. Blåmerkingen var svak og delvis skult under snø, men stien er meget fornuftig anlagt og vel verdt å følge.

Stig på siste flaten før toppen som skimtes i bakgrunnen
Varden på Finnvollheia

Kartverkets koordinater er 32W 590945 71109911 "Fot varde" som stemte godt med min GPS. PB-koordinatene flyttes til disse koordinatene.

Finnvollheia - høyest i Åfjord kommune
Åfjords kommunetopp i boks!
Tilbakeblikk mot Dåapma

Etter pause tok vi fatt på den lange tilbaketuren, stort sett langs samme rute som på turen inn, bortsett fra en liten Shortcut nord for toppen av Dåapma.

Tilbake på parkeringen etter en lang, men flott tur i nydelig terreng i rolig tempo og med gode pauser. Vel tilbake i hytten vartet Stig opp med herlig biff før vi tok kvelden. Tusen takk til Stig for alltid hyggelig turfølge til fem nye kommunetopper i Trøndelag. Imponert over din uslitelig pågangsvilje alltid gode humør! Denne gangen fikk vi virkelig full uttelling for turplanene våre i motsetning til i november i fjor!

Start date 14.06.2020 09:39
End date 14.06.2020 20:07

Blå merking

Written by TRefsnes 02.07.2020 21:12

Dette er en flott tur og så heldige dere var med været! Da jeg var der ifjor, lurte jeg på hvorfor merkinga over til Finnvolheia var blå. Vet du det? Er jo så vant med rød merking :)

Sv: Blå merking

Written by knutsverre 03.07.2020 10:57

Takk for hyggelig kommentar! Den rødmerkede ruten til Dåapma er det vel DNT som er ansvarlig for. Blåmerkingen er nok ikke DNT. Vi fant ikke ut hvor denne kom fra da vi var der. Blåmerking av stier er ikke unik. Det finnes veldig mange steder, spesielt på Østlandet. God sommer!