Folldalshaugane fra Fanasæter (26.03.2020)

Start point Fanasæter (231m)
Endpoint Samme (231m)
Ascents Ramberget i Fana (300m) 26.03.2020 14:50
Lyseskarfjellet (313m) 26.03.2020 15:50
Folldalshaugane (300m) 26.03.2020 16:15
Visits of other PBEs Fanegrind (295m) 26.03.2020 15:00

I dag måtte vi bare ut på tur. Valgte falt på Folldalshaugane på Fanafjellet - en småtopp vi ikke hadde vært på tidligere. Vi kjørte opp til den store p-plassen ved Fanasæter der det ikke var mange biler denne dagen. Yr.no hadde meldt brukbart vær ut på ettermiddagen, men det slo ikke til. Vi gikk hele turen i tåke og nettopp - Yr, noe som fremgår tydelig av de få bildene vi tok.
Vi gikk først til Ramberget i Fana - et sted vi har vært før, og der det er flott utsikt mot vest. Bra sti så langt, men det skulle bli verre - mye verre! Litt sør for Ramberget oppdaget vi Fanegrind - et relativt nyoppsatt grindverksbygg hvor det antagelig også er fin utsikt mot vest. GPS her 32V 298382 6685149 295 moh.

Astrid ved Fanegrinnd sør for Ramberget i Fana

Videre mot Lyseskarfjellet er det et bredt og velbrukt stitråkk. Denne dagen var det ekstremt vått, gjørmete og glatt på stien. Vi forsøkte å unngå de verste partiene ved omgåelser og kryssing frem og tilbake, men det varte ikke lenge for vi var søkk våte på beina, både Astrid med fjellstøvler og optimisten Knut med "vanntette" joggesko! Dette var ikke noe særlig gøy.

Da vi endelig nærmet oss Lyseskarfjellet kunne vi konstatere at det var kommet to fine trapper opp det bratteste partiet mot toppen siden sist vi var her.

Fra Lyseskarfjellet - også kallet Linken etter radaranlegget på toppen - fortsatte vi på en adskillig mindre definert sti til dagens egentlige mål - Folldalshaugane. Her oppe er det et trig-merke og en stor varde med info tavle om at en befinner seg i Hisdalen Naturreservat som er et relativt uberørt barskogområde med naturlig plante- og dyreliv. Naturreservatet ble opprettet i desember 1999.

Varde og trig-merke på toppen av Folldalshaugane

På returen kom vi etterhvert inn på et bredt stitråkk nord for og parallelt med ruten vi hadde gått opp. Dette kunne vi ha fortsatt på bort til trappene, men det oppdaget vi ikke før etterpå. Isteden ble det en ny runde opp til radarstasjonen og et lite stykke på feil sti ned mot Nordvik før vi innså fadesen og kom inn igjen på rett spor.

Dette kunstverket er satt opp på en flate ved stien øst for Lyseskarfjellet

I et stidele nord for Høgeåsen valgte vi en annen og mer østlig sti tilbake til utgangspunktet. Denne stien var hakket bedre enn der vi hadde gått inn, men likevel sørgelig gjørmete og våt.

Terskelen for flere turer i dette området er høy etter dagens tur! Med god grunn anbefales det godt fottøy ved turer på Fanafjell! Det var også mye opp og ned - se høydeprofil. Sett i ettertid hadde det nok vært bedre å gå turen fra Salbu ved Fanafjoden slik mange andre har gjort.