Birkelandsfjellet (21.03.2020)

Start point Totlandsvegen (132m)
Endpoint Samme (132m)
Ascents Birkelandsfjellet (280m) 21.03.2020 12:00

Nok en flott dag i Bergen. Vi kjørte opp Totlandsveien og fikk satt fra oss bilen i veikanten der skogsveien opp mot Birkelandsfjellet starter. Fulgte traktorveien, som i starten mest så ut som et elveleie, oppover i terrenget gjennom tett granskog. Vi tok til høyre i første veidele og fortsatte på tydelig og velbrukt, men våt sti i retning mot toppen. Da vi fant en sti som så ut til å gå mer i rett retning, fulgte vi denne til målet. Toppen på Birkelandsfjellet ligger oppe på en liten, skogvokst forhøyning til høyre for stien. Etter litt leting fant vi jernbolten og rester av hvitmaling som Kjell51 (Kjell Øijorden) avdekket på sin tur 18.3.20020!

Astrid på Birkelandsfjellet i Fana
Bolten og merket på toppen som Kjell Øijorden avdekket

For å få litt variasjon prøvde vi på å finne en alternativ sti tilbake. Dette var ikke vellykket. Det vi fant av sti gikk gjennom enda våtere terreng, og dessuten i gal retning. Etter en stund valgte vi å ta oss tilbake til den stien vi hadde gått inn. Ser i ettertid på kartet at vi hadde kommet inn på en forhåpentligvis bedre skogsvei om vi hadde fortsatt litt til! Vi hadde egentlig regnet med å være ganske for oss selv på denne kjedelige skogstoppen, men jamen dukket det ikke opp flere andre turfølger som også hadde tatt turen ut i det fine marsværet. OK tur, men ikke noe som frister til gjentagelse.