Løvstien Sør og Lisahaugen (16.02.2020)

Start point Fjøsanger (11m)
Endpoint Samme (11m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Lisahaugen (115m) 16.02.2020 15:15
Visits of other PBEs Olavsbu (125m) 16.02.2020 14:20
Løvstien Sør (115m) 16.02.2020 14:30
Minnesmerke bomberaid 1945 Løvstien (125m) 16.02.2020 14:45
Ut på dagen i dag varslet Yr.no noen timer uten nedbør i Bergen. Yr av glede bega vi oss i vei til Fjøsanger for å gå den flott tilrettelagte turveien Løvstien Sør. Vi har tidligere gått deler av Løvstien Nord, men det mangler ca. 1 km vei mellom søre og nordre del av turveien på grunn av bratt og vanskelig terreng. Mer informasjon her: Løvstien.
Grei parkering ved Krambua på Fjøsanger. Herfra er det god grusvei forbi Langegården helt der veien slutter (GPS 32V 297831 6696996 130 moh) ovenfor bebyggelsen i Fredlundssvingen. Vi besøkte først grindverksbygget Olavsbu.
Olavsbu med Byfjellnummer 38 (ikke oppdatert på Norgeskart.no)
Fint grindverksbygg fra 2011 på grunnen til Olav Nygaard
Utsikt over Bergensdalen mot Ulriken fra Olavsbu

Langs turveien er det nylig satt opp et fint Minnesmerke bomberaid 1945 Løvstien - se bilder under.

Nylig oppsatt minnesmerke over engelske flyvere som hoppet ut av et bombefly 12. januar 1945.
Radiooperatøren F/O Alan Title landet i dette området
Veis ende for Løvstien Sør per februar 2020. Herfra er det ca. en km til sørenden av ferdig turvei fra nord.
Løvstien Sør - flott tilrettelagt turvei!
Skytestilling nær inntil turveien - krigsminne ?
Samme skytestilling med bevart løpegrav

På returen tok jeg en liten avstikker opp til Lisahaugen som ligger ganske nær turstien. Siden toppen har både eget navn og en anstendig PF på 30 tillater jeg meg å registrere den som ny topp i Bergen, selv om noen ivrige samlere som geirmy (Geir Myklebust) og Kjell51 (Kjell Øijorden) på listen Alle topper i Bergen dermed antagelig må ta seg en ny tur i Langeskogen!

Lisahaugen er den skogkledde kollen i bakgrunnen sett fra nord
Toppen er markert av en rusten jernbolt på GPS 32V 297367 6695514
Like nedenfor (øst) for toppen fant jeg en annen, gammel skytestilling

Fant brukbar sti både opp og ned, men ruten opp var å foretrekke. Hva navnet Lisahaugen kommer av har jeg ikke funnet ut. Det er beskrevet flere sannsynlige krigsminner i dette området, men ingenting ligger inne i Kulturminnesok.no.
Alt i alt en grei liten tur med Astrid som rekonvalesent og stort sett i oppholdsvær slik Yr.no hadde varslet!