Torneberget, Smøråsfjellet (06.01.2020)

Start point Smøråsvegen (173m)
Endpoint Samme (173m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Torneberget (235m) 06.01.2020 14:40

På vei hjem fra turen på Milde/Hjellestad kjørte vi opp til Smørås for å besøke Torneberget - nok en småtopp på listen over alle topper i Bergen. Vi var på Smøråsfjellet i april 2017, men fikk ikke med oss denne knausen som ligger ca. 500 m nord for Vardane. Vi parkert i en lomme i Smøråsvegen litt før snuplassen på det gamle Smøråstunet. Derfra fulgte vi en smal, privat kjørevei videre opp til husnummerne 160-162 i Smøråsvegen. Fra her går det meget våt og bløt sti opp til toppen av Torneberget der det står en søyle/trigmerke på 32V 299024 6690124, litt forskjellig fra opprinnelige PB-koordinater som er korrigert. Fastmerke ID 01458 og diam 29 cm flg Bergen kommune.

"Bergensvarden" på Torneberget med sentralt trig-merke i sentrum og stor telemast like i nærheten

Ned igjen fant vi en adskillig tørrere og også kortere sti-variant som riktignok førte inn i på en privat tomt.

Fin infotavle! På garden Smørås er klyngetunet fra 1800-tallet fortsatt intakt. Kirkevegen til Fana kirke gikk gjennom dette tunet