Liten rundtur på Milde (06.01.2020)

Start point Mildevegen (22m)
Endpoint Samme (22m)
Ascents Nepegjerdhaugen (53m) 06.01.2020 13:00
Hjellestadvarden (52m) 06.01.2020 13:28

Helgrått Bergensvær i dag også, men ikke så vått som i går da det falt ca. 50 mm nedbør i Bergen. Etter lunch dro vi ut til Milde for å besøke småtoppene Nepegjerdhaugen og Hjellestadvarden som vi ikke hadde vært på tidligere. Milde/Hjellestad området utgjør faktisk en egen, liten øy skilt fra fastlandet med Ådlandsstraumen (bro) i vest og Drageidet lenger øst, noe som forklarer identisk høyde og PF på 53 på Nepegjerdhaugen. Vi fant grei parkering for begge toppene like utenfor en barnehage på Mildevegen. Ruten fremgår av GPS-sporet.

Astrid på toppen av Nepegjerdhaugen på Milde
Nepegjerdhaugen ligger nesten inne i hagen på hus nr 138! På returen dristet vi oss til på gå gjennom hagen!

Vi fulgte vei til Litle Milde 58 og meget våt og bløt sti videre til Hjellestadvarden. På toppen står det to "Bergenssøyler" (trig-merker) - et gammelt og et av nyere dato. Et lite vannreservoar på toppen ser ut til å være menneskeskapt. GPS på høyeste punkt 32V 292569 6685449.

Hjellestadvarden

Vi fant en noe mindre våt og kortere vei tilbake til bilen slik GPS-tracket viser.