Liten rundtur på Nattlandsfjellet (30.12.2019)

Start point Østre Nattlandsfjellet (240m)
Endpoint Samme (240m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Ramsdalsstrupen (263m) 30.12.2019 13:11
Nattlandsfjellet (252m) 30.12.2019 13:38
Visits of other PBEs Nattlandsfjellet trig.punkt (246m) 30.12.2019 13:45

Været denne dagen innbød ikke til noen lenger tur. Vi kjørte opp på Nattlandsfjellet og gikk en liten rundtur i området for å besøke noen høyst bynære småtopper vi ikke hadde vært på tidligere.
Turantrekk: regnjakke og regnbukse.
Første stopp var Ramsdalsstrupen. Her gikk vi opp en utydelig og bløt sti fra vestsiden og ned igjen mot nord der det bare er noen få meter ned på veien som fører opptil et vannreservoir.

Toppen på Ramsdalssstrupen sett fra NØ.
Passe vær til å besøke småtopper i Bergen!

Ned igjen på vei som vi fulgte nordover til der veien innover Ramsdalsstrupen og stien opp mot Orretua starter. Videre på vei sørover mot høyeste punkt på Nattlandsfjellet. Stistart der GPS-sporet viser. Etter å ha vært oppe på toppen fortsatte vi på god sti utover mot Nattlandsfjellet trig.punkt der det flott utsikt mot sør, vest og nord. Stedet legges inn som nytt PB-element. Vel verdt en avstikkeren ut hit - bare synd været ikke var bedre. I ettertid (2023) har jeg fått kjennskap til data fra Bergen kommune der søylen omtales som Natlandsfjell med fastmerke ID 00055.

Astrid på høyeste punkt på Nattlandsfjellet
Trig-punktet med "Bergensøylen" og flott utsikt
Astrid på trig-punktet på Nattlandsfjellet

Landsnettpunkt

Written by TERJES 30.12.2019 16:23

Er det bare en tilfeldighet at trig.bolten på Nattlandsfjellet står på en betongsøyle, eller finnes det flere plassert på søyler? Vanligvis er det jo kun en bolt nede i fjellet. Dette minner meg litt om utenlandske trigpunkt. Info fra kartverket:

(NATLANDSFJELL) BETONGSØYLE M/BOLT I TOPP, CA. 150 M S.V. HØYESTE PK

Sv: Landsnettpunkt

Written by knutsverre 30.12.2019 17:31

Det er ganske mange slike søyler i Bergensområdet. Noen, som den på Nattlandsfjellet 246 og Hetlebakksåta - står på et sted med inntegnet trig-punkt, andre ikke. Jeg vet ikke bakgrunnen for at disse betongsøylene er satt opp, men skal prøve å finne mer ut om det etter nyttår. Forøvrig Terje: Takk for hyggelig kontakt i 2019 og Godt Nyttår!