Blåmanen - Rundemanen - Lavet (27.12.2019)

Start point Starefossveien (170m)
Endpoint Samme (170m)
Bergen Radio Stasjonsbygning (553m) 27.12.2019 14:39
Bergen Radio Maskinhus (552m) 27.12.2019 14:39
Kåken (511m) 27.12.2019 15:00

Hjemme igjen etter julefeiring i Hyllestad. Brukbart vær og anledning til å besøke noen nye småtopper og objekter i Byfjellene. Parkerte med P i Bergen-appen i boligsonen i Starefossveien like ved der Søndre Kamvei starter. Ved Skomakerdiket gikk vi stien Skråveien og videre bratt oppover mot stidelet til Midtfjellet. Vi hadde egentlig tenkt å fortsette mot Blåmansveien og å følge den prikkede stien som går parallelt med denne lenger nede i skråningen slik hbar (Harald Barsnes) gjorde på sin tur 11.11.2018. Men vi fant ingen sti, og det ble derfor til at vi gikk inn igjen på veien mot Brushytten og inn på Blåmansveien, noe vi skulle komme til å angre på. Vårt første turmål Lørdagsknausen ligger bare 130 m fra Blåmansveien, men terrenget var mye brattere og mer ulendt enn vi hadde sett for oss. Det ble derfor til at vi fortsatte oppover til der stien ned til Kobbeltvedt i Hardbakkedalen starter. Vi trodde først denne ville føre oss til Lørdagsknausen, men det var nok et villspor. Vi måtte tilbake et stykke og fant etterhvert en åpning i terrenget og en svak sti som førte nedover på vestsiden av Lørdagsknausen. Dårlig forarbeide gjorde at vi hadde kastet vekk en god del tid før vi endelig var oppe på dagens første turmål.

Dette åpne partiet fører sørover mot Lørdagsknausen
Lørdagsknausen - utsikt sørover. Ulriken mot venstre

Opp igjen samme vei og greitt opp på Blåmanen SØ fra nordsiden.

Blåmanen SØ sett fra Blåmansveien (SV)
Astrid på Blåmanen SØ
Formidabel utsikt ned mot Hardbakkedalen og Svartediket fra Blåmanen SØ

Fulgte så god sti/vei opp til demningen på SSV siden av Store Tindevatnet og videre vestover delvis utenom sti til Blåmanen Nord der vinden økte betraktelig på.

En noe forblåst Astrid på Blåmanen Nord 561 moh

Videre på stier og vei tll de andre nylig registrere objektene på Byfjell-listen som vi har gått forbi mange ganger uten med sikkerhet å kunne si at vi har vært helt på selve stedet!

Byfjellene 59 Shetlandshytten på Rundemanen
Nummeret 59 verifisert - surt og kaldt!
Byfjellene 56 Bergen Radio Maskinhus til venstre og Byfjellene 57 Bergen Radio Stasjonsbygningen mot høyre. Vi fant ikke nummerskilt på disse bygningene. Masten på Rundemanen i bakgrunnen
Hytten Byfjellene 58 ligger på toppen av Rundemanen Vest!
Byfjellene 58 Forsvarets radiohus med nummer og ly for vinden!

Klokken var nå blitt nesten 15 og det var såpass surt og kald vind at Astrid valgte å gå ned igjen til bilen. Jeg fortsatte nordover langs den godt merkete stien ned til hytten Kåken der det var folk og fyr i ovnen. Fulgte hovedsteien videre vestover, passerte Lavet SØ som ligger kloss i stien og fortsatte til dagens siste turmål Lavet.

Varden på Lavet SØ 526 med PF 15. Plattformen på Lavet 527 i bakgrunnen midt i bildet
Fra Lavet 527 mot Rundemanen
Byfjellene 72 - en oppmuringen med betongplattform
Flott utsikt fra Lavet 527, her vestover mot Kvarven og Askøybroen

Tilbake til Rundemanen samme rute, matpause i ly ved Brushytten og deretter langs hovedveiene tilbake til bilen, godt fornøyd med å ha nådd alle turmålene på en noe forblåst og kjølig desemberdag.

Gjengrodd sti

Written by geirmy 29.12.2019 00:50

Jeg var der 24.8. i år, men da startet jeg i andre (sørvestre) enden av stien til Lørdagsknausen. GPS-sporet i turrapporten min ( https://peakbook.org/tour/325762/Fra+Øyjorden+til+Blåmanen.html ) er helt feil, idet jeg fulgte stien som starter i kanten av myra sørøst for Blåmansvatnet. Stien går der den er avmerket på kartet, men er altså gjengrodd. Det nest siste bildet i turrapporten viser denne stien. Bildet er tatt omtrent på det sørligste punktet på stien.

Sv: Gjengrodd sti

Written by knutsverre 29.12.2019 11:37

Takk for kommentar, Geir. Jeg synes GPS-sporet fra 24.8 ser helt korrekt ut i forhold til turbeskrivelsen din! Stien på det nest siste bildet ditt ser jo innbydende ut. Det var nok der vi skulle ha gått vi også!

Lørdagsknausen.

Written by Solan 28.12.2019 17:49

Den gamle veien forbi lørdagsknausen er så gjengrodd at den er vanskelig å finne, spesiellt oppe ved Blåmanen SØ. Man får imidlertid en idé om hvor den har gått, hvis man ser opp på trærne. Traséen går på en måte der trærne mangler... Men var det frost i bakken da dere gikk ned dit? Jeg tok meg ned til Lørdagsknausen i slutten av Juli en gang, og da var det så sørpe vått nedover der, at skoene mine var gjennomvåte lenge før jeg kom fram til knausen.

Sv: Lørdagsknausen.

Written by knutsverre 28.12.2019 18:06

Takk for kommentar. Traséen du nevner - som vi oppdaget litt sent viser på første bilde i rapporten, tatt fra Blåmansveien. Det var noe frost i bakken, men ganske myrete terreng, ja. Vi unngikk å bli våt med fjellstøvler ved å gå i utkanten av de våteste områdene.