Gáranasčohkka - høyest i Sør-Varanger (13.10.2019)

Start point Bugøynesveien øst for Maribukta (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Gáranasčohkka (497m) 13.10.2019 13:30
Visits of other PBEs Garanascohkka p-plass (60m) 13.10.2019 10:45

Gáranasčohkka - Farvel til Finnmark for denne gang

På samisk betyr Gáranas ravn og čohkka topp. Toppen kalles også Bugøynesfjellet.

Etter overnatting i Vadsø gikk turen vestover igjen til Varangerbotn og så østover igjen mot Bugøynes og parkeringen på Garanascohkka p-plass ca. 1 km øst for Maribukta. Her er det en stor, åpen lagerplass med parkeringsmuligheter både nær det lille vannet 48 moh og på sideveien/veikrysset inn mot en bom.

Parkering i veikrysset før bommen som sees i bakgrunnen

Overskyet oppholdsvær og noen kuldegrader var værprognosen for dagen, og slik ble det. Nær toppen på Gáranasčohkka er det bygget en svær sivil flyradar for å øke flysikkerheten i området. Radaren kalles Kirkenes radar og var klar til bruk i 2011. Av den grunn er veien/stien hele veien opp til toppen meget godt merket med stolper og tegn på hvilken retning du går. På første del av turen omtrent til 152-vannet er det også firhjulingspor. Turen går gjennom fint, nokså bart, kupert viddelandskap. Bart terreng til å begynne med, men mer og mer snø over 300 moh. Stien går flere steder over sva hvor det nå hadde lagt seg en tynn hinne med is slik at de stort sett måtte omgåes.

Hyggelig velkommen skilt like etter turstart
Fint og lettgått terreng med merking en ikke kan ta feil av!
På 300 moh begynner det å bli snø
Snødybden øker på oppover i høyden

Jeg fulgte relativt ferske fotspor i snøen oppover. De fleste gikk inn til den vesle hytten på bildet under, men heldigvis fortsatte et spor helt opp til radaren på toppen.

Liten hytte i en dal sør for toppen
Gáranasčohkka-toppen kommer ordentlig til syne. Det er den mørke klumpen midt i bildet med radaren bak til høyre

Oppe på 420-høyden sør for toppen er det lett å bli lurt. Herfra er avstand i luftlinje kun 250 m. Men anbefalt adkomst og sti er adskillig lenger. Stien går først vestover ned i en liten dal sør for toppen før det igjen går oppover igjen mot radaren og toppen. Her var snødybden til midt på leggen, men heldigvis var det gode fotspor å følge mot radaren. Jeg gikk ikke bort til selve radaren, men svingte rett opp mot toppen. På inn-zoomet kart går sporet over en liten vannpytt som var dekket med is og snø, men ikke frosset. Her plumpet jeg gjennom på vei opp, men rakk heldigvis å trekke meg tilbake i tide uten å bli våt på beina.

På toppen er det bygget en liten varde der min GPS viste 35W 594086 7761607 ganske nær Kartverket sine koordinater 35W 594083 7761606 "Fot bolt". Noen bolt fant jeg ikke ved varden. Den kan stå inne i varden eller ha vært dekket av snø.

Den beskjedne varden på Gáranasčohkka
Varden og radaren

Derimot fant jeg en annen jernbolt på en jevnhøy haug ca. 20 m sør for varden (GPS 35W 594085 7761587). Inne i selve haugen der varden står er det bygget et anlegg inne i fjellet, antagelig i forbindelse med radaren.

Jernbolten sør for varden med denne i bakgrunnen
Toppen på Gáranasčohkka. Mot venstre luftekanaler for anlegget inne i fjellet

Surt og kaldt på toppen, så det ble ikke noe langvarig opphold der. Tilbake samme vei til bilen.

Flott lys over Varangerfjorden på vei tilbake. Takk og farvel til Finnmark for denne gang!

Siste etappe på turen ble bilturen tilbake til Alta via Varangerbotn, Polmak, langs Tanaelven på finsk side til Utsjok. Så inn igjen på norsk side forbi Levajok til Karasjok og videre vestover mot Láhpolouppal og E45 tilbake til Alta der jeg var fremme omtrent ved midnatt.

Artig merking

Written by Solan 20.10.2019 12:48

Ikke så dum den merkingen, det skal komme ganske mye snø før den ikke stikker opp lenger. Det spørs om ikke den også er laget med tanke på ski og snøscooter vinterstid?

Sv: Artig merking

Written by knutsverre 20.10.2019 22:05

Er nok det, ja. Sikkert nødvendig med tilsyn av radaren hele året.

• +

Sv: Sv: Artig merking

Written by Solan 24.10.2019 01:00

Skal si du står på

Written by Stigun 19.10.2019 21:49

i det høye nord! Pent knippe med k-topper du har fått med deg i vårt nordligste fylke, og det på en ugjestmild del av året med kulde og korte dager; imponerende; igjen!

Sv: Skal si du står på

Written by knutsverre 20.10.2019 22:04

Takk, Stig! Snur på tittelen og returnerer til deg! Seks nye K-topper (hittil) i Trøndelag på en helg står det virkelig respekt av! Gratulerer så mye! Flott innsats!