Skattørfjellet - øytoppen på Skjervøy (07.10.2019)

Start point Veien mot Skjervøy (67m)
Endpoint Samme (67m)
Ascents Skattørfjellet (347m) 07.10.2019 17:00
Visits of other PBEs Skattørfjellet p-plass (100m) 07.10.2019 16:15

Ettermiddagstur på Skjervøy

Vi overnattet på Villmarksenteret i Kautokeino etter den flotte turen til Mollejus. Turen gikk nå videre mot Tromsø via Alta. Etter en flott tur nedover kysten kom vi frem til Birtavárre. Vi fortsatte et stykke oppover Kåfjorddalen på ganske så dårlig vei for å undersøke mulighetene for en tur til Ráisduottarháldi 1361. Det ble mer og mer snø dess høyere vi kom. Dessuten var det kraftig vind og temmelig kaldt oppe i høyden. Vi bestemte oss for å droppe tur til Ráisduottarháldi i denne omgang for heller å komme tilbake sommerstid.
Vi kjørte videre sørover og ut til Skjervøy. Her ligger Skattørfjellet 347 moh - øytoppen på Skjervøy som vi kunne rekke en tur til før det ble mørkt. Skjervøy viste seg å være et overraskende stort tettsted med mye bebyggelse og et bra hotell!

Skattørfjellet sett fra broen over Skattørsundet

Det går nå en gang- og sykkelvei parallelt med hovedveien 886 sør på øyen. Veien går opp til en helikopterlandingsplass der PB-elementet Skattørfjellet p-plass er lagt inn. Veien opp hit er god, men skilting sier at det ikke er tillatt å kjøre inn hit med privat bil, noe vi respekterte. Vi parkerte derfor i veikanten der gangveien starter. Herfra går det rødmerket sti helt til topps.

Helikopterlandingsplassen ved Skattørfjellet
God og velbrukt sti. Skattørfjellet i bakgrunnen
Utsikt østover mot Haukøya med Haukøyfjellet 506
Litt før toppen kom vi til Fysak-hytten - et fint tilrettelagt turmål
Astrid ved varden på Skattørfjellet

Stor og fin varde på toppen. GPS 34W 497572 7768164 i overenstemmelse med koordinatene på PB. Vi gikk litt rundt i området og oppdaget en knaus som virket omtrent like høy som der varden står. Denne ligger ca 70 m NNØ for varden på GPS 34W 497608 7768219. Kart med 5 m koter viser at begge steder ligger på eller over 345-koten. Ikke mulig å si hva som er høyest her oppe uten mer nøyaktige kart/målinger.

Astrid på 345-haugen NNØ for varden som sees i bakgrunnen

Tilbake samme vei. Nå kom det et glimt av sol som lyste opp flotte fjell mot NNØ i retning mot Langfjordjøkelen 1070 og Øksfjordjøkelen 1190.

Høye, snødekte fjell i retning mot Loppa