Store Skorekinna - siste av øytoppene i Sogn & Fjordane (08.09.2019)  5

Start point Hovdevegen/Hovdevåg (20m)
Endpoint Samme (9m)
Ascents Store Skorekinna (310m) 08.09.2019 18:12

Finale - Øytoppene i Sogn og Fjordane

Etter turen til Litle Batalden tidligere på dagen reiste vi med hurtigbåten Fjordglytt fra Store Batalden kl 1530 med ankomst Barekstad på Skorpa litt lenger nord et kvarter senere. Vi skulle overnatte på Barekstad, og hadde ordnet med transport til og fra Hovdevåg - utgangspunktet for turen til øytoppen på Hovden

Store Skorekinna på Hovden
Start fra Hovdevegen der hvor Nordsjøløypen starter. Fulgte gårdsveien forbi gården på Hovdevåg og fortsatte på godt merket sti gjennom gammelt, tilgrodd og uslått kulturområde ned mot Sildevågen. I utkanten av marken så vi to flotte hjorter. Her går det en gammel anleggsvei som egentlig var planlagt videreført helt ut til Kvannhovden fyr, men veien ble aldri fullført.

Infoskilt om Nordsjøløypen ved turstart
Astrid på vei gjennom gammel slåttemark ned mot Sildevågen. Storeskaret i bakgrunnen.

I bunnen av Sildevågen starter merket sti for Nordsjøløypen opp Storeskaret. Stien var tydelig nok, men ikke særlig godt tilrettelagt. Så ut til å være mer brukt av hjorten enn av mennesker. Vi forlot den merkete stien som dreide mot venstre på ca. 100 moh og fortsatte rett frem til terrenget flater ut nord for Gåsevatnet. Her dreide vi mot høyre og fortsatte opp skråningen i retning mot toppen.

Store Skorekinna kommer til syne - enda et godt stykke igjen å gå

Oppe på høyden øst for toppen var det fortsatt nesten 1 km til selve toppen. Da vi var ca. halvveis bortover platået meldte Astrid pass. Hun ventet på et lunt sted mens jeg fortsatte til toppen.

Flott varde helt ute på stupet på Store Skorekinna

Det er varden (GPS 32V 280239 6847365) som dominerer på topp-området, men den står lite grann lavere enn høyeste punkt (280245 6847358) og restene etter et trig-punkt (280242 6847351).

Høyeste punkt på Store Skorekinna antagelig ved denne steinen
Trig-bolten med varden i bakgrunnen

Formidal utsikt her ytterst ute mot havet. Mot nord ligger Frøya og Kalvåg, mot NØ ser en innover Frøysjøen mot Bremanger og Hornelen.

Mot sør på den langstrakte øyen Hovden ligger idylliske vann på rad og rekke. Florø i bakgrunnen mot venstre.
Stupbratt fra toppen ned mot Skjelvika og Ytre Hovdevågen mot nord
Sørover langs Hovden med bl.a. Blåkollen 393 på Skorpa og Store Batalden 492 i bakgrunnen
Flotte farger i begynnende solnedgang ved Hovdevåg

Retur langs en litt bedre rute tilbake mot Storeskaret og Hovdevåg. Her var det ingen mobildekning så vi måtte gå noen hundre meter på veien før vi fikk kontakt med Haldis som kom for å hente oss og bringe oss tilbake til Barekstad.

Store Skorekinna på Hovden var den siste av de 51 øytoppene i Sogn og Fjordane jeg har besteget. Det første var Instenova på Alden i 1996! Det har vært veldig mange fine turer på disse øyene, de aller fleste med Astrid og mange med Liv Synnøve og familie. Vanskelig å si hva som har vært den fineste turen, men Meinova på Losna og Vestre Hornelen ved Hornelen kommer høyt opp på listen.

Nok en liste komplett!

Written by JohnTiger 16.09.2019 09:29

Gratulerer med nok en liste komplett Knut Sverre!

Som vanlig en fryd å lese turrapportene dine!

Sv: Nok en liste komplett!

Written by knutsverre 17.09.2019 20:58

Takk for det John! Alltid litt blandete følelser etter å ha fullført en slik liste! Mest glede, men også litt vemod over at det ikke lenger er noe mer å "strekke" seg etter :)!

Imponerende innsats og så va.

Written by Gråbein 13.09.2019 14:59

..vakkert mange steder. Det er virkelig fint å lese rapportene dine.

Sv: Imponerende innsats og så

Written by knutsverre 17.09.2019 20:52

Takk for hyggelig kommentar, Helge! Kystlandskapet på Vestlandet er virkelig utrolig vakkert, spesielt i slikt vær som dette! Kjekt at du setter pris på rapportene mine!

Det må være den finaste :)

Written by Eikås 13.09.2019 11:38

Gratulerer med ei fin reise gjennom kysten av Sogn & Fjordane. Kjekt å lese og sjå bilda dine i tur rapporten din. Ekstra stas selfølgelig at du hadde god sans for Meinova på øya Losna i Solund :)

Sv: Det må være den finaste

Written by knutsverre 13.09.2019 17:32

Takk for hyggelig kommentar, Janne! Mange flotte øytopper i Solund - det er vi skjønt enige om! Du også har vel vært på de aller fleste av øytoppene i S&F! Du får melde deg på øytopp-listen for å se hva du eventuelt mangler .... :)

Gratulerer med lang

Written by Stigun 12.09.2019 21:55

reise og endelig alle øytopper i Sogn og Fjordane kompette! Særlig Store Batalden så flott ut, har mange ganger sett med lengsel mot denne (men kanskje en gang...)

Sv: Gratulerer med lang

Written by knutsverre 13.09.2019 17:37

Takk Stig! Nesten alltid mulig å finne spennende turmål på øyene langs kysten, spesielt slik som denne høsten da vær og snøforhold vanskeliggjør turer til høyere topper som f.eks. visse kommunetopper i M&R .....:)

• +

Sv: Sv: Gratulerer med lang

Written by Stigun 13.09.2019 17:43

Sogn & Fjordane øytopper.

Written by otto 12.09.2019 21:29

Da har dere unnagjort fylkene nordover til Møre & R. Der ser jeg det gjenstår kun 6 øyer, og vips så er dere i Trøndelag. Våre favoritter i Sogn & F = Instenova, Store Batalden, Svartevassegga, Veten i Vågsøy. Kanskje logisk i at de høyeste er best..

Sv: Sogn & Fjordane øytopper.

Written by knutsverre 13.09.2019 17:41

Skal si du følger godt med på progresjonen vår på øytopp-listene, Otto! Og du har helt rett. Mangler seks øytopper i M&R, fire med offentlig kommunikasjon og to hvor det kreves privat skyss. Da er det godt å kunne studere rapportene om hvordan du og Inger Lise ordnet sakene!