Store Batalden (07.09.2019)  6

Start point Batalden kai (2m)
Endpoint Samme (2m)
Ascents Store Batalden (492m) 07.09.2019 12:35
Visits of other PBEs Batalden kai (1m) 07.09.2019 10:33

Øytopping Flora - Dag 2. Familietur til Store Batalden

Etter gårsdagens tur til Blåkollen på Skorpa ankom vi Store Batalden med hurtigbåten Øyservice kl 21. Vi hadde bestilt overnatting på Batalden Havbu og ble møtt av eieren Gunhild Bjelland på kaien. Gunhild viste oss inn i den flott restaurerte havbuen og ga oss god informasjon om stedet som har fått byggeskikkpris fra Flora kommune og Olavsrosa fra Norsk Kulturarv for kulturhistoriske kvaliteteter. Herlig å komme inn i godt og varmt hus etter den våte turen på Skorpa om ettermiddagen. Datter Liv Synnøve, Ole Einar og Rune som vi skulle tilbringe helǵen sammen med kom med samme båt fra Florø.

Store Batalden
Vi våknet opp til nydelig vær som varslet av Yr.no. Litt av en kontrast til kvelden i forveien med regn og kuling! Vi skulle tilbringe hele dagen her ute på øyen, og hadde rikelig med tid. Etter en god frokost bega vi oss avgårde på tur.

Avgang i samlet flokk fra Batalden Havbu. Fjellet i bakgrunnen
Flotte villsauer på innmarkene på Batalden

Stien til toppen er meget godt merket med skilt og rødmaling. Den går etterhvert ganske direkte og bratt oppover i terrenget. Første delen går gjennom to selvlukkende åpninger i gjerder på sørsiden av vatnet sør for Kvernhushaugen. Oppe ved Kruken flater terrenget ut før en kommer inn i grovsteinet ur på ca. 100 moh.

Utsikt sørover mot Litle Batalden fra Kruken. Kinn i bakgrunnen.

Turen opp gjennom uren bød på noen utfordringer med høye opptak og stedvis litt eksponert klyving, men alle kom seg etterhvert greitt opp. I uren gikk Ole Einar i forveien og fant letteste vei opp for oss andre. Ved oppe på 360 moh fant vi et fint sted med ly for den kraftige nordavinden og tok oss en matpause. Videre oppover ble det et helt annet og mye lettere terreng.

På vei opp gjennom steinuren
Her begynner det å bli lettere terreng
Øyen Hovden med Store Skorekinna 310 i bakgrunnen mot venstre

Over 400 m går stien i jevn og behagelig stigning i lettgått terreng mot toppen.

Stor og flott varde og trig-merke helt ute på stupet mot vest. Kasse med turbok der vi skrev oss inn. GPS ved varden 32V 276923 6841789, litt forskjellig fra PB-koordinatene som lå på et lavere sted og er korrigerte.

Ole Einar, Liv Synnøve og Astrid på toppen
Formidabelt rundskue fra den høyeste øytoppen vest for Florø
Himmel og hav og varden på Store Batalden
Utsikt nedover mot havnen og sjøbuene på Store Batalden
Idyllisk ned ved Batalden Havbu

Takk for en flott og hyggelig tur alle sammen!