Blåkollen - øytoppen på Skorpa i Flora (06.09.2019)

Start point Sør-Skorpa kai (3m)
Endpoint Samme (3m)
Ascents Blåkollen (393m) 06.09.2019 17:25
Visits of other PBEs Sør-Skorpa kai (1m) 06.09.2019 15:21

Øytopping i Florabassenget - Dag 1

Etter en lang regnværsperiode i Bergen meldte Yr.no endelig flott vær denne helgen. Vi satset derfor på øyhopping/øytopping på øyene NNV for Florø i håp om å kunne fullføre bestigningene av de manglende øytoppene i Sogn og Fjordane. Vi dro fra Bergen fredag morgen og var fremme i Florø etter ca 5 timer. På forhånd hadde vi inngående studert rutetidene for hurtigbåtene i Florøbassenget og kommet frem til et greitt opplegg. Anbefaler i den forbindelse nettstedet En-tur som i motsetning til Fjord1 som drifter båtene hadde oppdatert ruteinformasjon.
Denne dagen gikk turen med M/S Øyservice fra Florø kl 1430 med ankomst Sør-Skorpa kai en liten halvtime senere. Vi lot bagasjen for helgen stå igjen i kaiskuret, skiftet til turtøy og startet turen mot

Blåkollen
Det hadde regnet kraftig hele dagen, men hadde klarnet opp på ettermiddagen slik at det var opplett, men grått da vi startet. Fra kaien opp til Skorpevegen som følges ca. 300 m østover mot Skorpevatnet. Her er det skilt og godt merket sti helt opp til Blåkollen. Stien går gjennom relativt vått og myrete terreng langs vestsiden av Skorpevatnet og fortsetter nordover gjennom et lavt skar mot Porsvikskaret ved Vågane. Herfra går stien i fin og jevn stigning østover og oppover til ca 180 mot. Her dreier den nordover og stiger opp til ca 300 moh før siste stigning østover opp til 380 moh. Terrenget var vått og glatt, men utsikten var upåklagelig.

Flott utsikt mot Rognaldsvåg og Harefjellet 220 på Reksta (mot venstre) og Kinn med Kinnafjellet 315 midt i bildet
Oppe på ca. 380 moh. Utsikt vestover mot Sør-Skorpa med Rognaldsvåg og Kinn i bakgrunnen
Nesten oppe. Varden skimtes i bakgrunnen
Stor og flott varde på Blåkollen 392. Alden i bakgrunnen mot høyre

Varden ligger fint og fritt til på en bergknaus. GPS 32V 279501 6836056 som på Peakbook. Våt turbok i en gammel postkasse ved foten av varden. Mye fin konglomeratstein på de høyereliggende deler av Skorpa.

Sørover mot Reksta - midtre del av øyen
Vestre del av Reksta til venstre, Kinn mot høyre
Neste dagers turmål - Store Batalden 490 moh
 ... og Litle Batalden 156 moh

Retur samme vei. Omtrent halvveis nede kom regnet, og det økte gradvis på slik at vi var ganske så våte da vi endelig var tilbake på kaien. Tøyskift og litt mat gjorde godt før vi ringte til hurtigbåten og bestilte henting kl 2025 på Sør-Skorpa med ankomst Store Batalden, der vi hadde bestilt overnatting, som neste stopp.