Oksskolten - den flotte fylkestoppen i Nordland (08.08.2019)  5

Start point Laurisbukta P-plass (555m)
Endpoint Samme (555m)
Ascents Oksskolten (1,915m) 08.08.2019 16:40
Visits of other PBEs Kjennsvasshytta (530m) 08.08.2019 09:55
Laurisbukta parkeringsplass (555m) 08.08.2019 10:29

Flott tur til Oksskolten - fylkestoppen i Nordland

Endelig så det ut til å klaffe med tur til Oksskolten - høyeste fjell i Nordland og kommunetopp i Hemnes. Etter overnatting i Mo i Rana kjørte jeg E12 mot Sverige ca 30 min. Like etter Umskardtunnelen og før Umbukta fjellstue går sideveien som fører innover mot Kjennsvasshytta av mot venstre - altså på "feil" side i forhold til det en forventer. Men sideveien går så tilbake (nordover) parallelt med E12 før den krysser over tunnelen og fortsetter vestover mot det svære, regulerte Storakersvatnet. Fra E12 er det vel 40 km å kjøre til utgangspunktet for turen til Oksskolten - Laurisbukta parkeringsplass. Første tredjedel av veien er for det meste asfaltert, mye relativt nylig, men asfalten slutter ved demningen i Vestervatnet i NV enden av Storakersvatnet. Herfra er det grusvei, men veikvaliteten er ikke så aller verst. Regn likevel med en liten times kjøretid fra E12. Fra demningen svinger veien seg sydover til Vestre Kjennsvatnet som også er regulert før den endelig dreier mot øst der en kommer til

Kjennsvasshytta DNT
Jeg stakk innom hytten og her var det hyggelig folk fra Hemnes som bød på kaffe og orienterte meg om forholdet på bretungen.

Den selvbetjente DNT-hytten ligger idyllisk til ved Kjennsvatnan
Flott tilrettelagt parkeringsplass ovenfor Laurisbukta

Fortsatte til den relativt nyanlagte Laurisbukta parkeringsplass som er meget fint tilrettelagt med støpt dekke og infotavle om området rundt Okstindbreen. Etter tøyskift og litt mat var jeg klar for tur ca. 1030. Hadde på forhånd snakket med og fått god informasjon om forholdene på breen av Paal Andre som hadde gått samme tur 27. juli i år.
Meget godt merket og ryddet DNT-sti starter ved SV-enden av parkeringen og går i behagelige sløyfer i nydelig fjellterreng knappe 400 hm opp på høydedraget før breen.

Utsikt nordover mot Kjennsvatnan fra høydedraget sør for parkeringen
Lengst sør på høydedraget ved 828-vannet kommer den ruvende Okskolten til syne! På snøflekken på høyre side av vannet sto det noen reinsdyr og kjølte seg ned.

Når 828-vannet er passert må en ca. 50 hm ned igjen mot innsteget på bretungen. Det er tydelig at breen har minket adskillig de siste årene. Stien går her gjennom typiske, bre-morene landskap med mye løs grus. Fulgte sti-tråkk ned til det naturlige, flate innsteget på nordsiden av bretungen (GPS 33W 468830 7325250 780 moh).

Brefallet som må krysses. Den nordligste av Okskalvan (1560) i bakgrunnen mot høyre
Innsteget mot nord til breen. Utsikt mot Okskalven 1560 mot SV

På stegjern og med staver gikk det greitt å krysse breen som bare besto av knudrete is (firnsnø?), ingen snøfelter som kunne skjule bresprekker.

Bresprekkene ble større og dypere dess lenger sør en kommer.

Fulgte GPS-tracket til Paal Andre et stykke sørover, men dette gikk etterhvert ned mot enden av brefallet (820-koten) der breelven munner ut. Her ble det stadig flere, større og dypere bresprekker slik at jeg ikke fant det forsvarlig å krysse breen i dette området. Fulgte derfor en smal men OK rygg ca. 20 hm (840-koten) lenger oppover på breen, og kom her inn på et mye greiere del av breen. Herfra var det uproblematisk å fortsette mot det naturlige landingspunktet på fast land på sørsiden av bretungen. GPS her 33W 468994 7324695 750 moh. Jeg brukte ca. 30 min på å bre-kryssingen.

Ser tilbake mot breen fra fjellsiden lenger sør

Så fulgte stigningen på vel 500 hm opp mot 1253-høyden der terrenget flater ut. Det går forskjellige sti-tråkk oppover her, men terrenget opplevdes likevel enkelte steder som litt utfordrende med bratte snøfonner og sva. Mulig jeg ikke fant den beste ruten oppover her.

Omsider oppe på den flatere ryggen nord for toppen er dagens turmål heldigvis kommet nærmere!

Fra ryggen er det nye 500 hm opp til toppen i bratt terreng med forskjellige stier. Mye løsgrus, men stort sett greitt å gå uten behov for annet enn lett klyving enkelte steder. På vei oppover traff jeg tre andre grupper med folk som hadde vært på toppen, men ingen av dem hadde gått over breen. På vei opp siste bratten dukket det opp truende skyer fra nordvest. Ikke lenge etter kom det inn regnbyer og skydekket la seg over toppen. I løpet av de 9 dagene jeg hadde vært i Nordland, var dette første gangen det hadde vært nedbør! Litt skuffet fortsatte jeg oppover mot toppen i meget langsomt tempo i håp om at været skulle bli bedre.

Regnværskyer kommer inn fra nordvest

Og jamen var jeg heldig! Da jeg nærmet meg toppen var regnværet over, det hadde klarnet opp og utsikten ble langt bedre enn jeg hadde fryktet. Terrenget er mye flatere de siste 500 m fra 1900 moh og opp til toppen. Plutselig var jeg oppe ved den meget beskjedne varden som markerer toppen. Hadde sett for meg en adskillig større og flottere varde her oppe på det høyeste fjellet i Nordland!

Fint pyntet varde på Oksskolten 1915. Kartverkets bolt i forgrunnen. Tvillingtindan 1824 til venstre, Okstinden 1807 bak flagget i bakgrunnen og Søre Okskalvan mot høyre
Varden sett fra vestsiden
Minneplaketten over førstebestigningen i 1883

GPS ved varden/bolten 33W 469997 7321656 i overenstemmelse med Kartverkets "Fot bolt" og PB sine koordinater. Oppholdt meg ganske lenge her oppe ved varden og nøt den flotte utsikten.

Sørover mot Okshornet 1901 og 1872. Charles Rabot breen nedover mot venstre (øst)
Ser østover langs Charles Rabot breen mot Gresvatnet 598
Det flotte og svære Gresvatnet mot NNØ
Mot VNV kan en skimte Dønnmannen, De sju søstre og Lovund/Tomma

Retur omtrent samme vei som opp. En del steder var det fint å gå over snøfelter og ned mot breen var det og et område som var fint å skli på med støtte av stavene.

Lang glissade på passe bratte snøfelt ned mot breen

Passasjen over bretungen la jeg nå enda høyere enn på turen inn (opp mot 880-koten). Her var det nesten sprekkfritt, men likevel is og greitt å krysse.

Endelig farvel med Oksskolten som nå ligger badet i kveldssolen

Tilbake ved bilen etter en flott tur på knapt 11 timer, hvorav aktiv gangtid på 7.5t i spennende og flott terreng, meget godt fornøyd med endelig å ha besteget Nordlands fylkestopp - en tur som har vært på programmet helt fra i fjor vår.
Dette var den siste turen for denne gangen. Startet turen sørover og overnattet i Mosjøen denne kvelden.

Skumringsbilde fra kjøreturen tilbake til E12

Der satt den!

Written by SturlaS 20.08.2019 23:54

Gratulerer med Oksskolten og takk for god rapport!

Sv: Der satt den!

Written by knutsverre 21.08.2019 20:34

Takk for det Sturla! Synd det ikke passet for deg å være med på turen denne gangen. Får satse på en annen anledning!

Gratulerer med litt av et

Written by Stigun 20.08.2019 23:03

Perlekjede av topper og utrolig vellykket Nord-Norge turne; Hermannsdalstinden-Himmeltindan-Sætertinden-Higravtinden-Møysalen - og til slutt høyeste i Nord-Norge; selveste Oksskolten!!

Særdeles imponerende; og noe å minnes med glede i mørke høstkvelder!!

Sv: Gratulerer med litt av et

Written by knutsverre 21.08.2019 20:39

Tusen takk for det, Stig! Kjempefornøyd med at det ble full uttelling i forhold til planen. Synd du måtte avbryte din tur, men du rakk nå over utrolig mye de få dagene du var i Nord-Norge!