Møysalen - høyest i Lødingen og Sortland (05.08.2019)  5

Start point Ingelsfjorden parkering (20m)
Endpoint Samme (20m)
Ascents Møysalen (1,263m) 05.08.2019 16:50
Visits of other PBEs Ingelsfjorden parkering (20m) 05.08.2019 10:00
Møysalen nasjonalpark (500m) 05.08.2019 15:00

Lang, men flott tur til Møysalen fra Ingelsfjorden

Etter fine dager i Svolvær reiste jeg innover mot Lødingen søndag 4. august i ganske så grått vær. Etter å ha gått til Sætertinden fra Sandtorg om ettermiddagen/kvelden kjørte jeg til overnatting i Lødingen.
Turen til Møysalen var egentlig planlagt til denne søndagen, men da Yr.no hadde meldt tåke over Møysalen hele dagen ble turen utsatt til mandag 5. august da værmeldingene var strålende med sol hele dagen og lite vind. Meldte yr.no. Slik ble det dessverre ikke. Tåken lå fortsatt tungt over Møysalen da jeg kom til Ingelsfjorden parkering, og den ble liggende hele dagen til langt ut på kvelden. Men tur skulle det nå bli uansett. Hadde på forhånd vært i kontakt med Hans Thorvald som nylig hadde gått samme tur, og som kunne beḱrefte at det gikk greitt for dem uten isøks og stegjern.
Jeg valgte Ingelsfjord som utgangspunkt, selv om dette er lenger enn fra Lonkanfjorden. Greitt å kunne gå i eget tempo og ikke være avhengig av en gruppe og fiksert tid for båttransport.

Parkeringen på Ingelsfjord ved E10
Tverrelva Forkledalsvatnan

Turen gikk slik GPS-tracket viser. Først den kjedelige kilometeren langs NV-siden av Storvatnet, så opp langs vestsiden av Tverrelva til Forkledalen der terrenget vider seg ut og blir riktig så flott. Her er det mange steder lagt ut planker over våte områder. God, T-merket sti hele veien. Ruten fortsetter nordover Forkledalen i småkupert terreng.Fra det navnløse 391 vannet er det en del stigning før en må helt ned igjen til 328m vannet der stien dreier skarpt mot NNV.

Fint innover Forkledalen
Stidelet på sørsiden av 328-vannet der sti mot venstre går not Møysalen og den mot høyre til Snytindhytta langt mot ØNØ
Inne i dalen NV for 328-vannet. Stien fortsetter opp på østsiden av 910-haugen til venstre i bildet mot skaret mellom Øvre Møysalvatnet og Møysalbreen. Møysalen 1264 og Møyen 1217 i bakgrunnen

Tung stigning på 300 hm opp til østsiden og under 910-toppen. På oppturen ble det til at jeg gikk stien relativt langt nede i siden. Her var det meget bratt og løst terreng. Guiden jeg traff senere fortalte at det hadde vært flere ulykker/utglidninger her gjennom årene slik at anbefalt DNT-sti nå er lagt lenger opp mot 910-toppen i slakere terreng. Jeg gikk øvre sti tilbake.

Ikke anbefalt sti i den bratte del av skråningen under 910-toppen
Begge stiene ender opp her på bandet mellom Øvre Møysalvatnet og breen

Fra bandet begynner klyvingen fra 840 til 1263 moh - altså godt og vel 400 hm med klyving i til dels bratt terreng vel en kilometer oppover mot toppen. Dette var jeg ikke egentlig forberedt på, så det ble en liten mental utfordring. Ruten og tråkket er heldigvis meget godt og betryggende merket, og bra er det for terrenget er ganske så bratt og utfordrende utenom hovedstien.

SSV-ryggen på Møysalen der den vanlige ruten slynger seg oppover i terrenget, først opp klyvepartiet til venstre i forgrunnen, senere i flatere terreng før stadig nye klyvepartier må forseres. Møysalen og Møyene i bakgrunnen
Avvekslende snilt og mer utfordrende terreng
Fristende å gå opp mot venstre her, men følg hovedstien!

Et sted fulgte jeg Hans Thorvald sitt GPS-spor (ikke hovedstien) og endte opp med litt eksponert klyving før jeg var inne igjen på trygg sti.

Kjetting er lagt ut to steder i bratt og eksponert terreng
Like før breen før toppen møtte jeg en gruppe fra Møysaltur som kom fra Lonkanfjorden

Guiden uttrykte litt skepsis overfor meg og et par andre han hadde møtt som skulle til toppen alene, men ble noe beroliget da jeg hadde med staver!

Snøpartiet før toppen mot nord
Samme snøparti mot sør (toppen)

Snøen var passe bløt å gå på, og det var et meget tydelig tråkk så det var ingen problemer å krysse breen under slike forhold. Men eksponert i forhold til utglidning mot nord er det, og stegjern kan nok være påkrevet under andre forhold. Fra breen var det ikke lange stykket opp til topp-området

Endelig oppe på Møysalen 1263 - et lenge etterlengtet mål!

Toppen er markert av en stor varde med et trig-merke sentralt. GPS 33W 518471 7601577 i overenstemmelse med Karverkets verdier "fot varde".
Kasse og turbok med mange innførsler, bl.a. av Sigurd og Ann-Cathrin som jeg hadde truffet på Matmora to dager før. Sigurd fortalte at han var etterkommer av presten Michael Hertzberg som besteg toppen i 1903!

Artig innføring i boken på toppen!

Været var ganske skyet og grått på toppen og utsikten deretter. Etter en ganske lang pause på toppen i håp om været skulle bedre seg slik Yr.no hadde lovet, måtte jeg bare bite i det sure eplet og gi meg i kast med den lange returen. På tilbaketuren ble imidlertid været bedre slik at jeg glimtvis fikk se en del av det fantastiske landskapet i området - se bilder.

Tilbakeblikk langs ryggen mot toppen av Møysalen. Fiskefjorden i bakgrunnen mot venstre.
Flott utsikt nordover mot det karakteristiske Fjerde Fiskfjordvatnet 440 moh på returen
Og jammen ble det ikke godvær på Møysalen ut på kvelden slik at Møyene som hadde ligget i tåke hele dagen endelig fikk seg litt kveldssol!
Fint nedover mot sørøst også!
Utsikt vestover mot Lonkanfjorden fra Memuruskaret

Returen gikk stort sett på samme sti som oppover, men var lang og seig, spesielt stigningen opp fra 328-vannet. I Forkledalen var det herlig å kunne gå på de utlagte plankene!

Kveldsbilde mot Møysalen fra ytterst i Forkledalen. Kveldståke har begynt å legge seg og Møyene i bakgrunnen nyter dagens siste solstråler!

Tilbake ved bilen etter en lang (10 timers gange, 3 timers pauser), men flott tur med mange høydemeter og mer krevende terreng enn forventet, meget godt fornøyd med dagen.

Selv om været ikke hadde vært optimalt, var det nok en fordel å kunne gå turen i skyet vær med behagelig temperatur og ikke i stekende solskinn. Denne flotte utsikten på returen veide også i stor grad opp for manglende utsikt på toppen.

Møysalen fra Ingelsfjord

Imponert

Written by Hawkeye 15.08.2019 01:16

over hvor mange topper du har besteget i det siste!

Sv: Imponert

Written by knutsverre 16.08.2019 13:23

Takk for det Finn Olav! Om det ikke ble så veldig mange nye topper så var det fine og spennende turer og knapt en regndråpe noen av turdagene.