Grubba Søndre og Nordre i Sirdal (13.07.2019)  6

Start point Finnstøldalen (685m)
Endpoint Samme (685m)
Ascents Grubba Søndre (1,172m) 13.07.2019 11:25
Grubba (1,184m) 13.07.2019 12:00

Fin tur til vernet varde i Sirdal

Etter gårsdagens praktfulle tur til Urdalsknuten overnattet vi i Fidjeland som er et ideelt utgangspunkt for turen til Grubba. Nord for bebyggelsen på Fidjeland tok vi av mot venstre (østover) innover på Veg 1178. Dette er en privat grusvei som fører opp til hyttefeltet på Skori. Et stykke inne på denne veien kom vi til en bom som sto åpen og et skilt som forklarte at turfolk skulle parkere utenfor bommen. Vi regnet med at dette gjelder vinterstid, og tok sjansen på å fortsette ca. 1 km videre østover og oppover til der hvor traktorvegen innover Finnstøldalen starter.

Grei parkeringsmulighet i starten av veien inn Finnstøldalen

Vi fulgte traktorvei og siden sti ca. 800m sørover i Finnstøldalen. Tørt og fint å gå innover her i skikkelig, varmt sommervær.

Stien innover Finnstøldalen
I starten går stien på berg og sandgrunn

Herfra fulgte jeg den greie ruten og nedlastet GPS-spor fra Harald Kylland som gikk denne turen i juli 2015. Det var tørt og fint i terrenget og alle bekker lot seg krysse uten vanskeligheter. Ruten fremgår av GPS-sporet. Først opp langs elven sør for 885-toppen. Der går det en svak, delvis ryddet og merket sti litt oppe skråningen sør for elven. Ellers fant jeg ikke ordentlig sti. Etterhvert kommer en inn i slakere terreng over tregrensen på knappe 900 moh, og da ble både terreng og tur mer trivelig. Fortsatte innover mot Bjønnskaret og etterhvert opp en skråning/lite dalsøkk, hvor snøen antagelig ligger lenge, i retning mot dagen første mål

Grubba Søndre 1172 moh
Det er her varden som er med i Kartverkets Verneplan for kart og oppmåling står. Og varden er virkelig flott der den kneiser helt alene i et ellers ganske så flatt fjellområde. GPS ved varden 32V 384215 6535645 som stemmer med Kartverkets koordinater. PB-koordinaten lå 15-20 m unna, og er korrigerte.

Den flotte, vernete varden på Grubba Søndre. Denne varden må antagelig være bygget i 1919

Matpause i nesten vindstille, lettskyet vær ved varden før jeg fortsatte mot varden ca. 500 m lenger nord.

Nordre Grubba sett fra Søndre
Farvel til den flotte varden på Søndre Grubba

Fint og lettgått terreng ned til det lille dalsøkket mellom Søndre og Nordre Grubba.

Det lille vannet mellom Søndre og Nordre Grubba

Krysset bekken nær utløpet av det lille vannet, og var snart oppe på

Grubba Nordre 1184
Her er det rester etter den runde varden bygget av Egeberg i 1889 og nedrevet omkring 1919, antagelig i forbindelse med at det trigonometriske punktet C38T0034 ble flyttet til Grubba Søndre. Koordinatene 32V 384101 6536141 stemte med min GPS.
På Norgeskart.no er trig-punktet (trekanten) fortsatt plassert på Nordre, mens Søndre er markert med "Varden". Hvis det er slik som jeg forstår det at trig-punktet ble flyttet til Søndre omkring 1919, burde vel dette rettes opp.

Restene etter den sirkulære, nedrevne varden på Nordre Grubba. Litt av trevirket fra trig-merket sees også
Det ser ut til å være en slags virksomhet i området. Metallstenger, en tralle og en plast-tønne med arbeidstøy samt rester etter et gammelt trig-merke ble lokalisert ved varden. Dessuten ligger det strødd med steiner fra den nedrevne varden
Utsikt vestover mot Valevatn med den svære demningen

Returen ble lagt litt lenger nord ned den bratte skrenten nord for bekken.

På tur ned igjen traff jeg på disse black-and-white-sauene innenfor et sauegjerde! Hvilken ras, mon tro?
Nytt bilde mot VSV i retning mot Fidjeland med Degdammen i Valevatnet

Tilbake ved bilen etter en tur på ca. 4 timer, 2 timer opp, 1.5 t ned og ca. 30 min pause. Nydelig dag!

Opplysninger hentet fra Verneplanen - med noen kommentarer av meg i kursiv:
Det trigonometriske punktet Grubba ble etablert i forbindelse med Carl Bassøes triangulering nordover fra Mandalstraktene i 1850 og 1853. Hensikten var da å knytte innlandet til kystrekken av trigonometriske punkter målt av Vibe og Aubert i 1794 - 99.
I juli 1889 bygget Egeberg en varde med diameter 2,10 m og høyde 2,25 m på høyeste topp (altså Grubba Nordre).

I ”Beskrivelse av 1. ordens hovedpunkter i vestre Sørlandsnett” står det: ”Paa høieste Grubbaatind (Grubba Nordre), som var det ældre trigonometriske punkt, stod en sylindrisk stenvarde, der ble nedrevet. ”Den nye varde staar paa nest høieste top av Grubbaafj. (Grubba Søndre) ca.350 m á 400 m–omtrent ret syd for høieste top.” Dette er trolig skrevet av kaptein Grinaker, som satte ned observasjonsbolt og sikringsbolt av kobber da han observerte i Grubba sommeren 1919, som del av det moderne 1. ordens nettet.
Somrene 1968 og 1973 ble det målt avstander fra Grubba i 1. ordens nettet med elektromagnetisk avstandsmåler av typen Tellurometer. Varden ble også benyttet under trianguleringer i 1955/1957, 1965/1968 og 1985.
Varden på Grubba er for tiden en av de fineste og mest regelmessige vardene som inngår i Verneplan for kart og oppmåling.

Grubba Nord

Written by Somlaren 16.07.2020 21:06

Det stemmer at det var byggeaktivitet på varden sommeren 2019. Steinene som ligger utover var fra røysa som er avbildet på tidligere bilder fra toppen. Jeg fikk tillatelse fra grunneier til å gjenreise varden som ble bygget i 1889 og revet 1919. Stålstengene er en steinbukk vi brukte på noen litt tyngre steiner i nederste halvdel av varden. Ny varde ble innviet i september 2019, og har samme mål som den opprinnelige varden. Vi måtte supplere med en del stein fra området rundt toppen, så jeg tror en del stein er blitt flyttet med til den nye varden på Grubba Sør i 1919. Vi fraktet alt verktøy og utstyr opp og ned med pulk på vinterstid.

Sv: Grubba Nord

Written by knutsverre 28.07.2020 15:00

Tusen takk for tilbakemelding på denne saken! Det virker som om gjenoppbyggingen av varden er gjort på en veldig miljøvennlig måte. Varden er også blitt veldig fin! Flott innsats!

Sirdal i sommerskrud

Written by kolla 15.07.2019 12:39

Flotte bilder av kremvarde! Ser også at kartverket merkerer trigpunkt på nordre, men ikkje på søndre. Er vel forsåvidt trigpunkt begge topper. Ellers legger eg stadig merke til at trigpunkta/ jernbolten sjelden er plassert på absolutt høgaste punkt. Som regel bare 10-30 cm lågare, mens andre gonger fleire meter lågare og på kanten av topplatået. Sauene er av rasen blæset sau som finns hovedsaklig i Rogaland og Agder. Dei er motstandsdyktige mot sjukdommen alveld som sauer kan få av giftige planter. God sommer og lykke til med vidare turprosjekter.

Sv: Sirdal i sommerskrud

Written by knutsverre 15.07.2019 19:09

Takk for hyggelig kommentar og gode observasjoner og opplysninger både om trigpunkter og saueraser! Det stemmer nok med Blæset sau - hvit og sort i fjeset, hvite sokker og haletipp! Fortsatt god sommer til deg også!