Sandvassheia - høyest i Verran (24.06.2019)

Start point Holden P-plass (300m)
Endpoint Samme (310m)
Ascents Kinnkjerklumpen (543m) 24.06.2019 12:27
Sandvassheia (655m) 24.06.2019 13:42
Visits of other PBEs Holden p-plass (300m) 24.06.2019 11:20

Grei tur til Sandvassheia - kommunetoppen i Verran

Etter overnatting i Steinkjer kjørte vi nordover på E6 til Asphaugen og fortsatte via Vellamelen og til Malm/Verran. Fortsatte inn Folladal og opp mot høyre på en grusvei til den store, regulerte innsjøen Holden og parkerte på Holden p-plass. Lettskyet, bra vær og nesten vindstille.
Turstart over gangveien på demningen, videre et kort stykke på grusvei, så inn mot venstre ved et rødmerket skilt fra Fosen turlag.

Parkering ved demningen på østsiden av Holdensjøen
På vei mot Kinnkjerrklumpen. Tilbakeblikk mot demningen

Fulgte sporadisk rødmerket tursti gjennom relativt vått myr-terreng oppover til dagens første mål

Kinnkjerrklumpen
Varde og turbok. Gammelt trig-merke i nærheten av varden. GPS ved varden (høyete punkt) 32W 599461 7103534, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er justert. Fortsatte videre vestover til

Astrid på Kinnkjerrklumpen

Lettgått, fint terreng bortover mot Sandvassheia. Mye fjell, endel myr- og bløtere partier og litt opp og ned. Heiloskrik ledsaget oss på turen her oppe.

Flate områder og flere "luretepper" på vei vestover
Fint å gå på fjellryggene!

Sandvassheia 655
Selve toppen kom ikke til syne før vi var helt fremme. Lengst mot øst er der rester et et trig-merke med bolt og øyeskruer. GPS her 32W 596890 7102615 som tilsvarer Kartverkets koordinater for toppen (topp bolt).
Ca. 40 m mot vest er det en mindre varde på GPS 32W 596853 7102595.
Omtrent midt mellom disse to stedene er den største varden med turboken. GPS her 32W 596872 7102610. Ikke lett visuelt å si hvor det er høyest her oppe.
På innzoomet kart oppgis høyden 655 mot øst (trig-punktet) og høyden 655.7 i området ved den vestligste varden. Flytter PB-koordinatene hit.

Astrid på høyeste punkt i Verran kommune
Trig-bolt og merker øst på toppen
Toppområdet med den midtre varden foran og den vestligste i bakgrunnen

For å få litt variasjon la vi returen ned i dalen langs Pissbekken nord for ryggen vi hadde gått opp. Fulgte bekken nedover litt for langt uten å finne stien, og måtte litt opp igjen før vi kom inn på en tydelig, men dårlig vedlikeholdt og tilgrodd sti med trevelt som måtte forseres. Stien førte ned til området ved Pissbekksetran der vi ikke så noen tufter etter bygninger. Herfra ble stien bedre, men den går gjennom mye myrområder.

På vei ned skråningen mot Bjørbekkdalen
Her lå antagelig Pissbekksetran

Selv om det var OK å gå med returen nede i dalen, tror jeg det hadde vært både lettere og raskere å gå ryggen tilbake også.
Men en bra tur ble det uansett, og en ny Trøndelags-kommunetopp kan krysses av på listen for oss begge.