Kjerringklumpen - 2016-kommunetoppen i Leksvik (22.06.2019)

Start point Revelltun (123m)
Endpoint Samme (123m)
Ascents Kjerringklumpen (601m) 22.06.2019 15:40
Visits of other PBEs Revelltun (123m) 22.06.2019 13:50

Kjerringklumpen i Leksvik

Vi kjørte nordover på E6 fra overnatting på Stiklestad til Straumen og videre vestover på Inderøya til den elegante broen med de rødlige brostagene over Skarnsundet. Fortsatte via Mosvik og Meltingen til Leksvik og viderelangs fjorden til Hindrem. Her gjorde vi et dårlig valg idet vi fulgte smale og til slutt en nesten ufremkommelig traktorveg opp til Revelltun. Merket oppkjørsel til Revelltun er fra Seter på vestsiden av Amborneset. Det oppdaget vi først på tilbaketuren.

Revelltun
Infoskilt ved Revelltun

Kjerringklumpen
Stor og fin parkering på Revelltun. Utrygt vær med regnbyer. Meget vått i terrenget etter regnvær om natten. Fjellstøvler og regntøy ble dagens antrekk, adskillig tyngre å gå i slikt enn på dagen i forveien. Startet turen på Revelltun, men det hadde vært mulig og antagelig lovlig å kjøre 600 m lenger innover til en snuplass og et veidele ved Hindremselva. Tok den bratte traktorvegen oppover på sørsiden av elven. Tok av mot høyre ved et skilt merket Kjerringklumpen på GPS 32V 568616 7052207. Krysset greit Hindremselva og fortsatte på merket sti opp gjennom tett skog til ca 400 moh der en kommer over skoggrensen.

Skilt på traktorvegen til Kjerringklumpen
Terrenget over skoggrensen

Fortsatte slik GPS-sporet viser over Pessarheia, over noen sva før stien fører ned øverst i Helvetesskardet. Herfra ny stigning på vel 100 hm opp til toppen. Denne er markert med den karakteristiske varden med kasse og rute - se bilde! GPS 32V 567533 7054355 som på PB.

Varden på Kjerringklumpen
Bolten som hører til trig-merket. Navnløs høyde 600 moh NV for toppen i bakgrunnen

Vurderte å fortsette til den navnløse toppen ca 150 m NV for toppen, men avsto. Kart med 1 m koter viser at NV-toppen ikke overstiger 600 m mens hovedtoppen ligger på 601-koten.
Meget kraftig vind på toppen med derav følgende kortvarig opphold. Noe lettere vær på returen med tid til litt fotografering.