Rinnleiret Basis nord og sør (21.06.2019)

Visits of other PBEs Rinnleiret basis sør (11m) 21.06.2019 15:15
Rinnleiret basis nord (5m) 21.06.2019 15:37
Verdal (0m) 21.06.2019 16:00

Rinnleiret - Kartverkets vernede objekter

Etter to fine dager i Aure ble det regnvær og da passet det godt med en kjøre-etappe videre nordover. Vi stoppet først ved Rinnleiret - en ærverdig, gammel militærleir med mange vernede hus. Stedet har vær i bruk som øvingsområde for kavaleri fra 1600-tallet. Nordenfjeldske Dragonregiment hadde standkvarter på Rinnleiret fra 1894 til det ble nedlagt i 1995. Vi var så heldig å treffe på en av Rinnleirets Venner som hadde inngående kjennskap både til militærhistorien for stedet og Kartverkets objekter. Ha ga seg tid til å dele informasjon med oss inne i Telthuset, en veldig hyggelig gest.

Rinnleiret basis sør (militærleiren)
Stedet ligger midt inne i leiren ved siden av Telthuset - en av de gamle, vernede bygningene brukt som lager for kavaleriet. Vi kjørte helt frem til granittsøylen.
Kartverket oppgir koordinatene 32V 620204 7072905 for søylen. Dette stemte ikke helt med min GPS som viste 32V 620203 7072884, altså 20m lenger mot sør. Beliggenheten på kartet svarer til min måling, og koordinatene justeres.

Granittsøylen i Rinnleiret Sør. Omgivelsene kunne vært bedre tatt vare på ....Guiden vår fra Rinnleirets Venner i døren
Sett fra veien på nedsiden
Plaketten som forteller at søylen er fra 1864
Infotavle
Flaggstangen i Rinnleiret. Det var nære på at Kartverkets granittsøyle ble flyttet hit foran flaggstangen da de var på leting etter en stor stein som skulle ligge foran flaggstangen! Heldigvis ble det ikke noe av dette!
Vernede bygninger på Rinnleiret

Rinnleiret basis nord (Ørin)
Vi valgte den makelige måten, kjørte litt nordover på E6 til avkjørselen mot Verdal molo. Her fant vi en rett grusvei som går ganske nær granittsøylen. Parkerte i veikanten og fulgte en turvei gjennom et nydelig tilrettelagt parkområde til granittsøylen. Denne var ikke så fin som den lenger sør, og manglet platen.

Rinnleiret basis nord på Ørin ligger fint til inne i skog og turområde
Granittsøylen uten plakett

Etter besøket i Rinnleiret tok vi en tur innom Verdal sentrum før vi fortsatte til Stiklestad.

Verdal

Written by TERJES 28.06.2019 20:29

Hei! Kjempebra inforapport med bilder fra Rinnleiret basis sør og nord. Jeg ser at du nevner at dere valgte den makeligste måten å reise mellom basis sør og nord. Dere gikk glipp av en åker, et industriområde med lager og utskipningsanlegg for kalk samt en gang og sykkelbane langs en sterkt trafikkert E6.

Sv: Verdal

Written by knutsverre 28.06.2019 20:45

Takk for hyggelig kommentar, Terje! Turen langs E6 fristet oss ikke spesielt. Derimot ble det en liten spasertur gjennom Verdal sentrum.