Reinshornheii - høyest i Bygland (04.06.2019)

Start point Øyuvsbu P-plass (990m)
Endpoint Samme (990m)
Ascents Reinshornheii (1,161m) 04.06.2019 13:22
Visits of other PBEs Øyuvsbu P-plass (990m) 04.06.2019 08:55
Øyuvsbu (933m) 04.06.2019 09:07
Ivlungsåni (915m) 04.06.2019 10:10

Reinshornsheii med Kolbjørn

Min nest siste kommunetopp sør for Møre & Romsdal. Kolbjørn hadde sjekket ut snøforholdene i Setesdalsheiene og kunne meddele at det stort sett var barmark overalt, og fine forhold for en fottur. Andre har gått denne turen på ski etter at Suleskardveien åpner 20. mai, men i år var snøen og skiføret forsvunnet lenge før den tid. Kolbjørn ville gjerne være med på turen selv om han hadde vært der flere ganger tidligere. Hyggelig!
Jeg hadde overnattet nede på Rysstad. Kjørte opp til Øyuvsbu P-plass på en liten halvtime der jeg møtte Kolbjørn. Været var som meldt - delvis skyet med glimt av sol innimellom men ingen nedbør, og slik ble det.

Stor P-plass for besøkende til Øyuvbu
Vi gikk først innom DNT-hytten Øyuvsbu som ligger fint til ved Øyuvsvatnet

Vi fulgte merket DNT-sti mot Gaukhei helt til sauegjeterhytta Vidalega sør for Sveinstjørn. Ruten fremgår av GPS-sporet. Stien er tydelig og grei. Det er nå lagt ut planker mange steder over våte partier, noe som var til god hjelp. Terrenget er - som otto (Otto Lund) bruker å si - humpete, noe som fører til total stigning på vel 900 hm totalt (914 på min GPS, 1207 primært når sporet lastes inn på Peakbook, nedjustert av meg til 950).

Da vi kom til Ivlungsåni var det overraskende stor vannføring der hvor T-stien krysser elven. Det så ikke særlig mye bedre ut litt lenger opp langs elven heller. Antagelig ikke noe problem under vanlige forhold, men her var det ingen mulighet for meg til å komme tørrskodd over. Frem med gåstaver, av med støvler og vading i det iskalde vannet til godt over knærne måtte til for min del. Kolbjørn klarte på for meg uforklarlig vis å komme seg tørrskodd over med gummistøvler som rakk opp til midt på leggen! Meget imponerende! På returen traff vi tre ungdommer som også hadde hatt problemer med å krysse Ivlungsåni, og måtte vade.

Kolbjørn var tørr på beina etter å ha krysset Ivlungsåni i sjøstøvler på tilbaketuren

Videre langs østsiden av Sandvatnet og Kalvetjørni, vest for Sjuvardenuten til Sauegjeterhytte Vidalege sør for Sveinstjørn der vi tok oss en matpause før siste stykket opp til toppen.

Matpause ved Vidalege. GPS 32V 399993 6538185, 918 moh
Terrenget ØNØ for hytten

Fra Vidalega fulgte vi sauestier innover Videdalen, først på nordsiden av bekken, senere krysset vi over på sørsiden på en snøfonn. Denne bekken var liten og helt uproblematisk å krysse. Så fortsatte vi rolig og pent oppover mot dagen mål:

Reinshornheii - kommunetoppen i Bygland
Passerte 1120-vatnet på nordsiden, gikk opp en snøskavl på vestsiden av varden, og så var vi oppe på topp-platået. Slank og fin, moderat stor varde på GPS 402082 6537967 som stemmer helt med koordinatene fra Kartverkets "fot bolt", som Kolbjørn forøvrig påviste inne i selve varden. Ingen turbok. En bolt til like øst for varden. I følge kartet skal det ha vært et trig-merke på toppen.

Smal og elegant varde på Reinshornheii
Her kommer Kolbjørn ruslende fra vest etter å ha gått turen rundt 1120-vatnet for å sjekke isforholdene
Kolbjørn tok bilde av meg på Reinshornheii - kommunetoppen i Bygland, Aust-Agder
Setesdalsheiene mot VNV
Foto nordover mot Urdalsknuten 1434 som skimtes som det høyeste fjellet midt i bildet langt der ute i horisonten

Returen la vi litt lenger sørover der vi prøvde å følge en slags rygg som ikke er særlig definert. Oppom den navnløse 1103-toppen som var uten varde og videre nedover til Videdalen. Her gikk vi snarveien ØNØ for Vidalega mot NØ-siden av Sveinstjørn og fulgte så T-stien tilbake til utgangspunktet. Ivlungsåni var like stor som på turen inn, men nå visste jeg ihvertfall hva som måtte til. Tilbake ved bilen etter i underkant av 9 timer (7.5 t gangtid, 1.5 t pause inkludert tid i forbindelse med elvekryssingene). Tusen takk til Kolbjørn for som alltid veldig hyggelig og tålmodig turfølge!

Jeg hadde planer om å reise hjem til Bergen etter turen, men hadde egentlig ikke tro på å rekke siste ferge fra Jondal kl 2230. La inn Jondal på bil-GPSen som kalkulerte at jeg ville være fremme i Jondal kl 2138! Og jammen rakk jeg ikke 2130 fergen fra Jondal! Hjemme før midnatt, til tross for den vanlige, tidkrevende omkjøringen ved Tysse i Samnanger og en stengt Arnanipa-tunnel med ledebil og omkjøring rundt Garnes.
Hjertesukk:sannelig ikke lett å komme seg til Bergen for tiden på sen kveld og nattestid med stengte/timekjørte tunneler og veiarbeid på absolutt alle innfartsårer!

1000pxnames

Nest siste sør for 62 breddeg

Written by kolla 06.06.2019 21:58

Takk for nok ein kjekk tur i lag Knut! Håper du får Urdalsknuten også i boks i løpet av sommaren. Fantastisk at du nådde 21.30-ferja når du i utgangspunktet hadde avskrevet 22.30-ferja.

Sv: Nest siste sør for 62 bre

Written by knutsverre 07.06.2019 10:01

Hei Kolbjørn og takk igjen! Det stemmer nok det med 62 breddegrad som går langs Nordfjorden, ja. Ellers er det jo slik at det for tiden går relativt langsomt i terrenget, men ikke nødvendigvis på vei!

Flott å

Written by Olepetter 06.06.2019 08:05

se at du samler videre!

Sv: Flott å

Written by knutsverre 06.06.2019 10:12

Joda, Ole-Petter. Hva med deg da? Ser det er mer enn to år siden din siste K-topp bestigning...Nærmer det seg nye bestigninger?

Sv: Sv: Flott å

Written by Olepetter 06.06.2019 17:33

Der satt den gitt!

Written by Stigun 05.06.2019 23:08

Gratulerer med ny flott kommunetopp, Knut Sverre! Blir snart mye Trøndelag og Nord-Norge på deg, tar jeg ikke mye feil..

Urdalsnuten først?

Written by morsor 06.06.2019 01:59

Etter en sjekk med skålvekta tipper jeg du først bestiger Urdalsnuten som blir den aller siste.

Sv: Urdalsnuten først?

Written by Stigun 06.06.2019 06:50

Sv: Urdalsnuten først?

Written by knutsverre 06.06.2019 10:09

Sv: Der satt den gitt!

Written by knutsverre 06.06.2019 10:07

Takk Stig! Stemmer nok at det blir mye nordover heretter. Urdalsnuten er nok på programmet, men ikke får ut i juli eller august.