Lamannshaugen på Jevnaker (08.05.2019)

Start point Hytte vest for Furumyra (520m)
Endpoint Samme (520m)
Ascents Lamannshaugen (705m) 08.05.2019
Lamannshaugen Nord (704m) 08.05.2019
Visits of other PBEs Lamannshaugen uts.punkt NV (700m) 08.05.2019

Lamannshaugen på Jevnaker

På vei vestover fra Elverum hadde vi tid til et besøk på denne toppen som er med på listen over Norske kremtopper av Erik W. Thommesen.
Det er flere mulige adkomster til toppen, og vi var adskillig i tvil om hva vi skulle velge. Det lå ennå en del snø i terrenget som vi ville unngå, og vi satset derfor på en rute fra vestsiden hvor solen forhåpentligvis hadde smeltet unna mesteparten av snøen. Vi var også usikre hvor langt det ville være lovlig og mulig å kjøre opp mot toppen. Til slutt valgte vi å kjøre opp gårdsveien til Rønnerud. Her så vi verken folk eller skilting som skulle tilsi at det ikke var lovlig å fortsette oppover skogsveien mot Furumyra. Veien var ganske dårlig og preget av omfattende tømmerdrift i området, men med forsiktighet kom vi oss etterhvert opp til en hytte vest for Furumyra. Et par steder måtte vi forsere snøfelter på veien, men vi kom oss da trygt både opp og ned. Veien videre fra der vi parkerte var ikke egnet for biltrafikk.

Vi parkerte ved en hytte vest for Furumyra ca 520 moh
Etter å ha gått ca 800 m videre på skogsveien kom vi til et skilt og sti som fører opp til Lamannshaugen
Fortsatt en del snø i terrenget, men likevel greitt å gå med fjellstøvler
Astrid på utsiktspunktet NV for Lamannshaugen. Utsikt nordover langs Randsfjorden
Fint tilrettelagt på utsiktspunktet
Infotavle på utsiktspunktet
Formidabel utsikt mot Valdres-området i NNV
Lamannshaugen Nord - en intetsigende skogstopp 100 m øst for utsiktspunktet.
Stort, ferskt hogstfelt som må passeres mellom Lamannshaugen Nord og hovedtoppen. Heldigvis er den gamle stien mellom toppen respekter. Den fant vi på returen.
Varden på Lamannshaugens høyeste punkt 705 moh
Astrid på Lamannshaugen 705

Retur samme vei. Vi undret oss over hvorfor det var delvis ryddet en bred trasé med bjørketrær langs stien. Er det kanskje for at det skal bli bedre forhold for vekst av granskog og skogsdrift?
Alt i alt en kjekk liten underveis-tur og en ny topp på kremtopp-listen til Thommesen for oss begge!