Risvardefjell - høyest i Ytre Hvaler nasjonalpark (07.05.2019)

Start point Risvardefjell p-plass (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Risvardefjell (65m) 07.05.2019 11:34
Visits of other PBEs Risvardefjell p-plass (49m) 07.05.2019 11:25
Ytre Hvaler nasjonalpark (100m) 07.05.2019 11:30

Ytre Hvaler nasjonalpark

Etter overnatting i Oslo kjørte vi til Fredrikstad og videre sørøstover til vakre Hvaler for å besøke nasjonalparken og høyeste fjellknaus i denne

Om Ytre Hvaler nasjonalpark fra Wikipedia:
Ytre Hvaler nasjonalpark er en norsk nasjonalpark som ligger i kyst- og skjærgårdslandskapet i Østfold. Parken ble opprettet 26. juni 2009, for å «bevare et egenartet, stort og relativt urørt naturområde ved kysten i Sørøst-Norge, bevare et undersjøisk landskap med variert bunntopo-grafi, og bevare økosystemer på land og i sjø med naturlig forekommende arter og bestander, kystlandskap med sjøoverflate og havbunn med korallrev, hard- og bløtbunn.
Den dekker et område på 354 km², hvorav 340 km² er sjøareal.
Nasjonalparken ligger i kommunene Fredrikstad og Hvaler; og den erstatter de fire tidligere sjøfuglreservatene Akerøya, Heia, Møren og Søndre Søster. Parken grenser opp til den svenske Kosterhavet nationalpark som ble opprettet samtidig.

Risvardefjell
På Vesterøy kjørte vi sydover til Hauge og fortsatte mot Nedre Utgård. På vestsiden av Utgårdsveien kom vi til Risvardefjell p-plass der det er god plass til mange biler.

Parkeringsplassen sørøst for Risvardefjell
Infoskilt på p-plassen

Vi hadde parkert litt innenfor vanlig stistart som starter på p-plassen, og oppdaget ikke stien som går opp til masten før på nedturen.

Stistart mot masten på Risvardefjell som ikke ligger på det høyeste punktet!

Vi gikk ca 200m på grusveien mot Harestokken, og tok så av mot toppen i lett terreng på et passende sted.
En bør merke seg at topp-punktet på Risvardefjell er flyttet fra stedet med det gamle trig-merket (64 moh) til 65-koten ca 100 m lenger mot VSV. Bilder og GPS-trackene på Peakbook tyder på at flere ikke har vært oppmerksomme på dette.

Astrid på gjeldende HP på Risvardefjellet 65 moh

Det er to små varder i nærheten av det flate området hvor toppen er plassert, men ingen markering på det som visuelt bedømt er det høyeste punktet. GPS 607195 6551828.

Vi fortsatte østover mot masten og fant det gamle trig-merket med varden som flere har registrert som toppen ca 70 m NNV for masten. GPS her 607282 6551899.

Bolter etter trig-merke og varde på 64m toppen
Fra trig-merket mot masten

Retur via masten på sti tilbake til p-plassen.