Askrova på langs (11.03.2019)  6

Ascents Skara (221m) 11.03.2019 10:53
Veten på Vallestad (125m) 11.03.2019 12:47

Nydelig dag på Askrova

Dag 3 på øyhopping i Florø-området. Planen for dagen var tur til Askrova og tur til høyeste punkt på øyen - Skara også kalt Skaret.
Planen var egentlig å reise med rutebåt, men det var umulig å få plass til bilen på rimelige reisetidspunkter så vi droppet dette. Isteden fikk vi leie båt igjen av den hyggelige eieren av Florø Rorbu ved Furuholmen som også ga oss nyttige tips om hvor vi skulle fortøye båten og råd om turen på Askrova.
Vi møtte vår faste turkamerat Trond disse dagene på kaien ved Furuholmen litt før kl 09 og dro avgårde i samme båt som dagen før. Aldeles nydelig vær, men kaldt omkring null grader og litt sjø og havdønninger. Det gikk raskt og greit unna de ca. 10 km til båthavnen på Hammarset på Askrova der vi var fremme etter ca 40 min kl 0930.

Båten trygt fartøyet i Gjerdevika ved Hammarset øst på Askrova

Vi gikk utover veien mot Hammarset, skrådde opp en gammel kjerrevei mot den mye bedre grusveien som går oppover mot Vasshaugen og fulgte så sti og merking opp på høydedraget sør for Husafjellet 175.

Nydelig dag på Askrova. Foto fra Hammarset mot øyene nord for Florø
Godt tilrettelagt sti og turvei!
Mot det delvis islagte Valvikevatnet 132 mot

Vi krysset over myrområdet sør for Valvikevatnet, og kom etterhvert inn på god sti opp mot Skara.

Oppe på høyden nord for toppen med vid utsikt vestover i havet
Astrid og Trond på toppen av Skara/Skaret
Astrid på øytoppen Skara på Askrova i fantastisk klart og fint mars-vær! Øyene Kinn og Reksta i bakgrunnen
Mot Kinn og Reksta. Kinnafjellet 315 med masten mot venstre, Reksta med øytoppen Harefjellet 220 og Rekstafjellene mot høyre

Formidabel utsikt ned mot Valvika og mot øyene nord for Askrova.

Fra Skara mot Valvika i nordvest. Kinn øverst i høyre billedkant

Etter en god stund på toppen fulgte vi god og tydelig sti - som etterhvert gikk over til en traktorveg - sørover mot Vallestad.

Hammarsetvatnet 145

Vi måtte så ned mot bekken som løper ut i Leirdalsvika og opp igjen ca 30 hm til høyden vest for Vallestad-gårdene. Her fulgte vi gårdsveien til den sørligste gården på Vallestad ned til hovedveien der vi hadde matpause. Astrid var fornøyd med turen, og returnerte de 2 km tilbake til båten. Trond og jeg hadde lyst til å få med oss en PF>50 topp like ved, og ga oss i vei mot

Veten på Vallestad

Vallestadveten fra NV

Vi valgte å følge et gjerde over et myrområde SV for toppen på vei opp. Vått og tilgrodd terreng her, men lenger oppe kom vi inn på brukbar sti. Høyeste punkt på GPS 32 V 285723 6826297, men ingen markering.

Trond på toppen av Vallestad-veten. Utsikt sørover
Oversikt over Vallestad-gårdene der slekten min (tippoldefar og oldemor) bodde på midterste bruket i 1850-årene!

Ned igjen langs utydelig stitråkk på NV av toppen tilbake til hovedveien som vi fulgte tilbake til båten. Tusen takk til Trond og Astrid for en på alle måter flott og vellykket tur på Askrova!