Høyest på Store Timberøya, Flora (10.03.2019)

Start point Vik sør på Store Timberøya
Endpoint Vik sør på Store Timberøya
Characteristic Trip by foot
Ascents Store Timberøya (118m) 10.03.2019 10:30

Store Timberøya - greiere enn forventet!

Dag 2 på øyhopping i Florø-området. Planen for dagen var turer til to småøyer i Florøbassenget, Store Timberøya og Terøya. Vi bodde og fikk leie båt av Florø Rorbu ved Furuholmen. Takk til Sunset (Inge Værøy) for tips om dette hyggelige stedet og for råd om adkomst til Timberøya!
Møtte Trond som bor i Florø på kaien nær småbåthavnen litt før kl 09. Ikke lenge etter bar det avgårde med plastbåt og 20 hesters påhengsmotor mot Store Timberøya. Kaldt, men ellers flott vær. Avstanden til øyen er ca 10 km, og turen var unnagjort på ca. 40 min.

Store Timberøya i sikte!
Vi glir inn i en stille og godt beskyttet vik på sørsiden av øyen
Forventningsfull Astrid!

Som GPS-sporet viser gikk vi først opp det lille dalsøkket fra viken før vi dreide nordover og oppover nokså rett mot topp-området. Ingen sti, men heller ikke veldig tilgrodd, så det var ingen problemer å finne en grei adkomst til flaten på toppen av øyen.

Det er ikke registrert mange besøk på denne toppen, men otto (Otto Lund) og innerdal (Inger Lise Innerdal) var her i juni 2010 og markerte høyeste punkt på øyen med en liten steinvarde - se rapport. Siden den gang er det kommet detaljert kart med 1 m koter på øyen. Dette hadde vi studert grundig på forhånd og lokalisert et høyere punkt ca 80 m lenger øst på øyen i forhold til der PB-toppen var plassert.
Vi gikk først til koordinatene for PB-toppen 32V 300004 6831900. Dette var helt klart ikke høyeste punkt her oppe visuelt bedømt.
Så fortsatte vi til en liten, men tydelig markert haug ca. 30 m lenger øst. Her fant vi steinvarden til Otto på GPS 3000031 6831895. I følge kartet med 1 m koter er høyden her 115 moh (det står 118 m på kartet).

Trond og Astrid på haugen der Otto satte opp en liten varde
Ottos varde

Så fortsatte vi ytterligere ca. 50 m østover til et annet, markert lite høydedrag på GPS 3000082 6831844 som i følge kartet har høyde over eller lik 117 moh - altså 2 m høyere enn haugen lenger vest. Registrer dette som høyeste punkt på Store Timberøya.

Trond på det nye høyeste punktet 117 moh på øyen
Vi flyttet/bygget en ny minivarde på stedet

Retur omtrent samme vei vi kom opp, bortsett fra at gikk ned mot feil vik nede mot sjøen og måtte litt opp igjen over ryggen mellom viken for å komme ned igjen til båten. Eneste tegn til menneskelig aktivitet på øyen var en rusten jernstreng vi passert på vei oppover mot toppen. Mulig gammel løypestreng for tømmer? Da vi forlot øyen, tittet noen nysgjerrige geiter frem fra sørskråningen. Disse hadde vi ikke støtt på under selve turen.

Grei plass å fortøye båten ....
 ... med formidabel utsikt innover Høydalsfjorden rett mot Blåfjellnipa 627 og Høydalsnipa 933!