Nord for Kvammeskardet - Svanøy (09.03.2019)

Start point Greplandsvegen (35m)
Endpoint Samme (35m)
Ascents Nord for Kvammeskardet (123m) 09.03.2019 10:50
Visits of other PBEs Greplandsvegen P-lomme (35m) 09.03.2019 10:30

Nord for Kvammeskardet, Grepland - nytt topp-punkt

Etter den fine turen til Vågsfjellet på morgenen, hadde vi fortsatt god tid før fergeavgang. tlyslo (Trond Lyslo) har opprettet og samler på listen Topper i Flora med PF >50, og dette var en av toppene på denne listen med PF omkring 85-90.
Vi kjørte mot Grepland og parkert i innkjørselen til en skogsvei som går langt oppover i åsen mot skaret øst for gården på Grepland.

Parkering nederst på skogsvei på Grepland

Ingen sti videre fra der veien slutter. En flokk hjort holdt øye med oss på vei oppover. Vi gikk opp mot ryggen der toppen var plassert og kom til et høydedrag som var en god kandidat til et høyere punkt enn der PB-toppen opprinnelig var plassert 175 m lenger vest.

Høyeste punkt 121 moh oppe mot høyre inne i dette skogholtet ut fra kart med 1 m koter. GPS 290325 6823893! Her ser en knapt toppen pga alle trestammene!

Kart med 1m koter viser flere koter på 120 m utover ryggen mot vest der den gamle PB-toppen, men kun et sted med 121 m kote. Vi velger å definere dette som nytt topp-punkt i området - se skjermdump av kart under.

Grønn nål markerer stedet for den opprinnelige toppen som nå er flyttet til 121 m koten markert med pil, 175 m lenger mot øst

Vi gikk utover ryggen helt mot vest til det opprinnelige topp-punket hvor det var stupbratt ned mot nord.

Trond ytterst ute på ryggen ved det gamle topp-punktet
Vestligste del av ryggen sett fra nord

På tilbaketuren gikk vi oppom den markerte kollen 118 moh øst for gården Grepland. GPS på høyeste punkt 290418 6824132. PF omkring 25. Ingen markering av toppen som ikke var spesielt interessant eller fin, og som derfor ikke legges inn på PB.

Kollen øst for gården på Grepland sett fra sør
Topp-området på kollen

Retur til bilen og videre til lunch på kaien i Svanøybukt.