Kvalstadfjellet - høyest på Svanøy (09.03.2019)

Start point P-lomme Kvalstadfjellet (15m)
Endpoint Samme (15m)
Ascents Vågsfjellet (235m) 09.03.2019 08:53
Visits of other PBEs Kvalstadfjellet P-lomme (15m) 09.03.2019 07:57

Flott dag på Svanøy

Dag 1 på øyhopping i Florø-området med utgangspunkt fra Florø Rorbu ved Furuholmen. Planen for dagen var tur til Svanøy og tur til høyeste punkt på øyen - Kvalstadfjellet
Vi møtte turkameraten vår Trond på Fugleskjærskaien, og dro av gårde med 0700 fergen til Svanøybukt. Kaldt, men ellers fint vær med lettskyet vær mesteparten av dagen. Vi kjørte først nordøstover på øyen på meget dårlig og hullete vei forbi Hjortesenteret på Svanøy der vi hverken så folk eller hjort. Fortsatte mot Kvalstad og kom til en traktorveg som var skiltet Vågsfjellet - et alternativt navn på Kvalstadfjellet. Traktorveien så ikke ut til å være i bruk, så vi parkerte nederst i veien i Kvalstadfjellet P-lomme.

Fulgte traktorveg og senere bra, blåmerket sti oppover mot toppen. Etterhvert kom vi til et stidele der en kan velge vestlig eller østlig rute rundt Kvalstadfjellet. Merk rundt, for stien fører ikke opp til selve toppen! Etter det første, bratte partiet, er stien bedagelig anlagt, og går i lange, slake sløyfer under toppen.

Flott utsikt sørover fra stien. Alden i bakgrunnen mot høyre
Lettgått og fint turterreng på blåmerket sti i furuskogen

Vi tok etterhvert av fra merket sti og gikk mot toppen. Denne er markert av restene etter et gammelt trig-merke og to mindre steinvarder. GPS her 291315 6823101. Ca. 20 m mot vest er det et omtrent like høyt sted med bedre utsikt, markert med noen steiner. GPS her 291298 6823107.

Utsiktstedet på toppen av Kvalstadfjellet
Trond og Astrid på utsiktstedet
Astrid ved trig-merket og steinvardene på Kvalstadfjellet
Utsikt vestover i havet mot Blåkollen 393 på Skorpa og Store Storkinna 310 på Hovden
Utsikt mot øyene i nord. Florø midt i bilder mot høyre

Ned igjen omtrent samme vei, bortsett fra at vi nå fulgte blåmerket mer konsekvent.

Flott lys på returen ned fra Kvalstadfjellet