Ny tur til Høyåsen, Vestby i Akershus (27.02.2019)

Start point Søndre Rønjul (120m)
Endpoint Samme (120m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Høyåsen (140m) 27.02.2019 11:18
Nordvest for Høyåsen (139m) 27.02.2019 11:44
Visits of other PBEs Søndre Rønjul parkering (120m) 27.02.2019 10:55

Etter familiebesøk i Kongsberg passet det bra med en gjenvisitt til Vestby der det som kjent nylig er dukket opp en "ny" kommunetopp i Høyåsen-området. Vi var på den "gamle" kommunetoppen som den gang gikk under betegnelsen Utsikten 22.6.2011 - nå Sør for Høyåsen. GPS-tracket fra 2011 viser at vi bare var 85-90 m fra det som nå er blitt kommunetoppen, men det er jo helt klart at dette ikke "er innafor" - konferer kommentar fra Osten (Olav Østerås) 27.12.2018!
Vi kjørte Oslofjordtunnellen mot Pepperstad skog og fulgte ellers Sola19 (Solveig Føreland)s gode og nøyaktige beskrivelse av adkomsten til Søndre Rønjul parkering. Vi valgte å parkere under/ved en stor gran på samme side av veien som stien starter. På vei inn skogsveien stakk det et hode ut av vinduet på gården som vi passerte og spurte hvor vi hadde tenkt oss og hvor vi hadde parkert. Stedet ble godkjent og vi fikk men noen velmente råd om terrenget fra samme, hyggelige mann.

Parkering på Søndre Rønjul gård der skogsveien starter

Det var ikke mye snø igjen i terrenget nå, men vi startet under tvil opp med ski langs skogsveien. Dette gikk bra ca. 500m så lenge det var åpen skogsvei. Lenger inne i skogen var det nesten bart, og herfra ble det fottur. Vi gikk først mot selveste

Høyåsen.
Stort sett bart i granskogen, men enkelte partier med 10-15 cm snø. "Toppen" - eller riktigere sagt - høyeste punkt ligger oppe på en liten haug uten noen varde eller annen form for markering. Rester etter et bål like ved toppen. Min GPS stemte med koordinatene fra Statens Kartverk 32V 595453 6605691. PB-koordinatene var plassert 3-5 m fra dette. Justeres slik at de samsvarer med Kartverkets tall.

Like før Astrid har besteget høyeste punkt på Høyåsen i Vestby!
Her på den stolte topp!

Så siktet vi oss inn mot "lillebror" - NV for Høyåsen.

Litt mer kronglete bortover her. Mye trefall som måtte omgå og rikelig med spor etter elg i terrenget. Topp-området var mer åpent og triveligere enn der vi kom fra. Her var det til og med laget en liten varde på høyeste punkt, GPS 595229 6605913.

Astrid ved den lille varden NV for Høyåsen

Tilbake til skiene og retur til bilen.

Statens Kartverk har "visst om" at dette var den egentlige kommunetoppen i Vestby helt siden 24.10.2012! (Høyåsen 140,5, PF 60,1 m, koordinater 32V 595453,3 6605691,0.
Da vi var der i 2011 sjekket jeg ikke kommunetoppene på Peakbook mot listen fra Statens Kartverk. Det har jeg gjort til vane de siste årene uten at jeg har oppdaget større avvik. En forskjell er at Kartverket ofte oppgir koordinatene ved en bolt og ikke ved varden.

Uansett - etter denne lille turen er Akershuslisten atter komplett (så lenge det varer!)

Takk for fin rapport!

Written by Olepetter 01.03.2019 07:43

Nå har du vakt min interesse for å få denne toppen i boks igjen! Har en sønn i Sarpsborg som snart bør få et besøk av sin far, kjenner jeg...

Sv: Takk for fin rapport!

Written by knutsverre 01.03.2019 12:24

Godt å kunne bidra til familiebesøk, Ole-Petter! God tur!

Det ble grillet pølser!

Written by Osten 28.02.2019 22:31

Ikke pøler

Imponerende innsats

Written by Osten 28.02.2019 22:30

Så hyggelig at du tok turen igjen. Du er jammen seriøs toppsamler. Det tvilte jeg ikke på! Rester av bålet var nok mitt. Det ble grillet pøler på den toppen i romjula, mens det enda var mere snø.

Sv: Imponerende innsats

Written by knutsverre 01.03.2019 12:21

Takk, Olav! Da fikk vi svar på hvem som hadde laget bål, også -:)!

Snøfritt..

Written by otto 28.02.2019 21:16

Tror vi får hive oss rundt og gjøre som dere..

Bergen - Vestby = 317 km luftlinje

Oppdal - Vestby = 338 km "

Sv: Snøfritt..

Written by knutsverre 01.03.2019 12:19

Lange avstander, ja! Vi kombinerte med noen andre turmål, men dere er vel ferdig med det meste av interesse i Sør-Norge! God tur uansett!