Hyttetur i Kanadaskogen (13.01.2019)

Start point Nordnæsdalen (150m)
Endpoint Samme (150m)
Ascents Gravdalsfjellet (353m) 13.01.2019
Visits of other PBEs Brattheim (266m) 13.01.2019
Laksevåghytten (235m) 13.01.2019
Nordnæshytten (204m) 13.01.2019
Sethaug (202m) 13.01.2019
Viggohytten (305m) 13.01.2019

Oppdaget nylig Listen over hyttene i Bergens Byfjell som hbar (Harald Barsnes) er fadder for. Jeg har opp gjennom årene selv besøkt en del av disse hyttene og lagt dem inn som PB-elementer, men ikke på en slik systematisk måte. Endel hytter har vi nok også passert og fotografert på noen meters avstand, men som for DNT-hyttene må det vel forlanges at en har berørt hytteveggen! Det blir derfor noen returer til enkelte av disse hyttene, men det er helt OK for da blir det jo bare en ny tur!
Idag tok Astrid og jeg oss en tur i nærområdet for å komplettere listen her ute i skogene i vest.
Vi parkerte utenfor bommen i Nordnæsdalen ved Wallemsparken og var først innom de to Nordnæshytten som ligger like ved idrettsbanen.

Den minste av Nordnæshyttene
... og den største.Olsokfjellet i bakgrunnen.

Fortsatte så på god, men våt og sleip sti til Laksevåghytten. Koordinatene var ikke helt nøyaktige her, og ble korrigert.

Laksevåghytten

Så bar det nedover i terrenget i retning Vestlund og opp til Sethaug som nå er overtatt av stiftelsen Betanien. Hytten ligger fritt og fint til oppe på en liten kolle.

Sethaug eller Betanien-hytten

Neste turmål var Brattheim. Vi krysset et ganske vått myrområde og kom inn igjen på den gode stien mot Viggohytten. Bratt oppover her med utlagt tau et sted.

Brattheim - denne hytten har jeg fotografert og vært nær før, men ikke helt nede ved!

Så gikk turen opp trappen og skråningen mot Viggohytten som vi begge to har besøkt tidligere. Mye folk i og ved hytten. Pause her.

Viggohytten - den nye som er gjenreist etter brann i 2014

Fortsatte opp mot Gravdalsfjellet. Det var nå kommet inn en ganske så sur nordavind, og det var begynt å fryse på steiner og røtter.

Astrid på et meget kortvarig besøk på høyeste punkt på Gravdalsfjellet.

Toppen innbød ikke til noe langvarig besøk i den kraftige vinden. Vi fulgte den kraftige hovedstien mot Damsgårdsfjellet, men valgte feil dalføre ned igjen mot Nordnæsdalen. Her var det antydning til sti, men meget vått og myrete terreng og vi anbefaler ikke denne ruten. Vi burde gått lenger østover mot Skaret og fått en bedre retur.