Vetan - helt innafor! (22.09.2018)

Ascents Vetan (100m) 22.09.2018

Utfordrende tur til Vetan

Vi har vel i grunnen visst om det helt siden vi besøkte Vetan som den gang var høyest i Nøtterøy kommune i 2010. Nemlig at vi ikke egentlig hadde vært på det høyeste punktet på Vetan. Det lå den gang som nå godt innenfor et 2.5 m høyt piggtrådgjerde som hindrer adgangen til toppen. Slik sett var vi antagelig i godt selskap med de fleste andre PB kommunetoppsamlere med noen hederlige (eller uhederlige unntak?)!

Nå var vi på nytt i nærheten av Nøtterøy, og innstilt på denne gangen virkelig å nå selve toppen på Vetan. Det skulle vise seg å by på flere utfordringer,

Første utfordring
Etter stormen Knuds herjinger hadde det veltet et tre over sideveien opp til topp-området slik at veien ikke var kjørbar helt opp. Skrekkelig! Vi måtte faktisk gå flere hundre meter ekstra pga dette ):!

Trevelt over sideveien opp mot Vetan
P-lomme nedenfor treveltet

Andre utfordring
Oppe ved porten til anlegget oppdaget vi at passasjen under gjerdet noen meter øst for porten der andre har krøpet under var tettet til av store steiner slik at det var umulig å komme seg under her.

Kryp-under-gjerdet stedet andre har brukt var nå tettet godt til!
Offisielt toppunkt på Vetan med turkasse ligger godt utenfor gjerdet

Nå var gode råd dyre. Porten var forsvarlig låst, og ingen mennesker var å se. Men det var ingen skilting som kunne tyde på at det var ulovlig å gå innenfor gjerdet.

Tredje utfordring
Vi begynte å gå langs det høye piggtrådgjerdet på jakt etter en mulig annen vei inn.... Åpningene i terrenget under nedre del av gjerdet var generelt og konsekvent dekket til med stein og/eller grove trestokker.

Men så oppdaget vi "the soft belly of Vetan" - et sted hvor trestokken var fullstendig råtten slik at den kunne pilles fra hverandre fra utsiden! Jeg forsøkte først å krype under, men det ble for trangt! Så ville Astrid forsøke, og jamen kom hun seg under og innenfor med litt støtte for skoene utenfra!

Valgets kval
Hva i all verden skulle jeg nå gjøre? Det verste scenariet var jo at Astrid nå kunne bestige dette vanskelige turmålet, mens jeg stakkar måtte bli igjen på utsiden av gjerdet uten å toppe ut!
Jeg måtte gjøre et nytt forsøk! Astrid viste seg fra sin beste side, ryddet vekk litt lyng og vegetasjon slik at jeg nå såvidt klarte - riktignok med klemmende smerter i brystet - å presse meg under gjerdet. Her må jeg straks tilføye at det var min kraftige brystkasse som var det store hinderet - ikke magen som noen feilaktig kunne komme til å tro!

Etter at nevnte hindringer var unnagjort, var det ikke lange stykket til toppen! Denne er markert av en jernstang i et gammelt trig-merke. GPS 32V 581636 6560563 som passer helt med koordinaten fra Statens Kartverk.

Endelig på den ordentlige toppen på Vetan!
Gravrøysen og trig-merket på Vetan

Lokaliteten ligger inne på Kulturminnesøk.no som en fredet gravrøys! Sitat: På høyeste punkt: Rundrøys. Klart markert, noe overtorvet. Bygget av forholdsvis stor bruddstein og noe rundkamp. Avflatet oppå. Her trigpkt. Noe utrast mot SØ. Synes ellers urørt. D 15m, h 1,3-1,6m. 11.05.2010: Kontrollregistrering. Det er en jernstang som er satt ned i midten av røysa.

Astrid åler seg ut igjen av området på stedet vi krøp inn!

Glade og lykkelige over endelig å ha besteget den virkelige toppen på Vetan, returnerte vi til bilen der det ble fullt tøyskift. Takk for en spennende tur og god hjelp til å nå toppen, Astrid!

Missing title

Written by siroho 28.09.2018 20:07

Nå fikk jeg meg en god latter. Gratulerer med ny Vestfold topp igjen. Jeg var en av de heldige som kom under gjerde da steinene var fjernet, men måtte også to ganger opp her før jeg var fornøyd.

Seriøs toppsamler ....

Written by knutsverre 28.09.2018 20:40

... du Sissel! Sikkert ikke mange som oss som "må" opp på denne toppen to ganger før vi er fornøyd! Kjekt at du satte pris på mitt forsøk på å lage en humoristisk rapport!

Målbevisste

Written by Kjell51 28.09.2018 18:34

Nei dere lar dere ikke stoppe så lett.

Foreslår motorsag og avbitertang i bilen heretter.

Sv: Målbevisste

Written by knutsverre 28.09.2018 20:36

Vi hadde med litt redskap av den sorten du er inne på, Kjell, men slapp heldigvis å bruke det. Best med "naturlig" adkomst selv om det ble i trangeste laget!

Målbevisste

Written by Olepetter 27.09.2018 17:36

pensjonister, må jeg si, som ikke lar seg stoppe av gjerder eller trefall. Tønsbergs blad kunne gjort et scoop om de hadde hatt en reporter på stedet, og de hadde sikret høye lesertall med det siste bildet ditt. Ustoppelige besteforeldre på tur! Gratulerer!

Sv: Målbevisste

Written by knutsverre 27.09.2018 17:46

Takk Ole-Petter! Litt gøy må vi jo ha det! Hva gjorde du i forhold til gjerdet på Vetan?