Elgåhogna - Engerdal i regn, kuling og tåke (22.08.2018)

Start point Dalset nær Elgå (750m)
Endpoint Samme (750m)
Ascents Elgåhogna (1,460m) 22.08.2018 11:21
Visits of other PBEs Elgåhogna parkering (750m) 22.08.2018 09:03

Dag 2 på kommunetopp-turné i Hedmark med Stig

Etter overnatting på Femundtunet i sørenden av Femunden, dro vi nordover forbi Sorken til Elgådalen der vi tok av mot venstre mot Elgå. Ca. 6 km fra krysset kom vi til bygden Dalset der godt merket sti til Elgåhogna starter. Parkering like før bommen på veien til Hammarvollen på Elgåhogna parkering. Langs veien så vi flere steder reinsdyr som ruslet fredelig omkring på og ved veien.

Værmeldingen for dagen var ikke noe særlig oppløftende. Det var meldt regn hele dagen, men relativt lite nedbør tidlig på dagen. Det var og varslet sterk vind 10-11 m/s på toppen. Men ut på tur skulle vi uansett, den saken var klar. Vi satset på en relativt tidlig turstart, men været kom oss likevel i forkjøpet! Allerede ved turstart høljet det ned, mye mer enn varslet av Yr.no, og regnet vedvarte til vi var ferdig med turen. Eneste fordelene med å gå tur i slikt vær er at det taes få bilder som trenger sortering og redigering, og at det blir en kort turrapport!

Vi fulgte steinete kjerreveg til Hammarvollen. Her bør en ta til venstre et kort stykke på sti mot Brennhåmmåren før en tar av til høyre mot Elgåhogna.

Hammarvollen. Ta til venstre ved skiltet og følg sti til merking mot Elgåhogna mot høyre. Foto: Stig

Turen videre går på god, T-merket sti på SØ-siden av Bjørbekken oppover til ca. 1200 moh. På vei oppover her så vi på avstand flere små flokker med reinsdyr. For å gå minst mulig i glatt steinur, valgte vi her å fortsette omtrent rett østover til skaret mellom Elgåhogna og 1400-m toppen, for så å gå opp sør-ryggen til toppen. Greit terreng op mot skaret, og ganske uventet kom vi faktisk inn på en godt vardet rute som vi kunne følge hele veien til topps. Likevel endel glatt steinur på slutten. På toppen var været skikkelig ufyselig. Regnet drev og pisket oss i ansiktet, og vi estimerte vindstyrken til godt over 10 m/s - antagelig nærmere 15.

GPS ved varden er iflg Kartverket 32V 659708 6894532 "Fot bolt" som passet godt med mine observasjoner. PB-koordinatene lå noen meter til side for varden, og er korrigerte.

Stig får på seg noe tørt og varmt tøy før returen!
Jeg strever med å få åpnet korken på Cola-flasken, men Stig fikk det til!
"Utsikten" ble som dette. Utallige småvarder over hele toppområdet - omtrent som på Muen!

Vi søkte ly bak den store varden, fikk i oss litt drikke og skiftet til varmere tøy før vi returnerte samme vei vi kom opp. Fullt klesskift før vi kjørte videre til overnatting i Røros.

Takk for turen Stig! Litt av en kontrast i forhold til gårsdagens praktfulle tur til Gravskardhøgda i Stor-Elvdal!

Det var vær for en bergenser

Written by Snilen 28.08.2018 09:00

Du gir deg ikke, selv om været ikke er det vakreste !

Sv: Det var vær for en bergen

Written by knutsverre 29.08.2018 17:26

Været var vel som fortjent siden jeg har beklaget meg over alt for varmt og tørt vær tidligere denne sommeren!

Upåklagelig

Written by Olepetter 27.08.2018 21:46

kommunetoppsankerinnstilling, må jeg si. Misunner dere ikke den turen der!

Sv: Upåklagelig

Written by knutsverre 28.08.2018 10:41

Når en først har reist så langt, må en jo nesten utnytte de mulighetene som finnes! Kjekt å se at du er i full gang igjen med turer, Ole-Petter!