Befjell - høyest i Froland (08.08.2018)

Start point Veikryss Monane (175m)
Endpoint Samme (175m)
Ascents Befjell (658m) 08.08.2018 16:19
Visits of other PBEs Risdalsveien P-lomme (175m) 08.08.2018 14:10

Ikke letteste ruten inn til Befjell!

Etter gårsdagens tur til Lysekammen og overnatting i Lysebotn gikk reisen videre østover på jakt etter kommunetopper med bedre vær enn i Rogaland. Kjørte Suleskarveien tilbake til Rysstad i Setesdal, og fortsatte sørover til Evje. Her tok jeg inn på vei 42 mot Arendal som jeg fulgte omtrent til Mjåvatn. Her står det skilt til Risdal mot venstre, og jeg fulgte Risdalveien til like etter broen ved Monane og like før bomveien til hyttefeltet på Svolbergheia. Parkerte i Risdalsveien P-lomme der det er plass til en-to biler i et veikryss, pakket ut sykkelen. Satset på å gå turen fra Svolbergheia slik Osten (Olav Østerås) gjorde i september 2016. Bommen var nede og låst, så det var bare å ta fatt på sykkelturen opp grusveien til lengst vest i hyttefeltet. Brukte ca. 20 min opp til stistart (GPS 450084 6505993) på ca. 400 moh. Der starter det rødmerket sti innover og oppover i skogen, første stykket på en tilgrodd traktorvei.

Parkering i Risdalvegen mellom broen og bommen til Svolheia
Rødmerket stistart mot Befjell på toppen av Svolheia

Det virket tørt i terrenget, men det skulle vise seg at stien gikk gjennom meget høyt og vått gress som mange steder effektivt skjulte selve stien. Klassisk flått-terreng! Sellvsagt ble både bukse, sokker og sko gjennombløte på få minutter! Det var kun rødmerking av stien som indikerte at dette var rett sti til Befjell. Først etter ca. 1 km dukket det opp et skilt som bekreftet at jeg var på rett vei. Senere var det skilt med avstand til Befjell ca. for hver km.

Skilt til Befjell ca. 1 km fra start
Her gikk jeg feil! Foto mot øst

Oppe på et flatt område mellom 510 og 561-toppene valgte jeg i farten feil sti. I stedet for å fortsette rett frem og å følge rødmerkede trær (som jeg ikke la merke til her), tok jeg av mot høyre og fulgte god, vardet sti i VNV retning til venstre for 561-toppen helt til jeg kom til en liten hytte øst for 528-vannet. Her var det slutt på alt som minnet om sti. Jeg lette rundt ganske lenge i terrenget for å gjenfinne stien, men forgjeves. Til slutt fant jeg ut at jeg bare måtte starte å gå mot toppen. Dette ble en ganske besværlig affære opp og ned i til dels bratt skogsterreng sør for Saueslåttane. Omsider kom jeg inn igjen på merket sti i Austre Befjellskardet, og fulgte denne greitt til topps slik GPS-tracket viser.

Ved stidelet GPS 449184 6506151. Følg rødmerkingen på trærne og fortsett rett frem/litt mot venstre her!
Ikke ta av mot høyre slik varden i bakgrunnen inviterer til. Dette er ikke merket sti til Befjell!

Toppen på Befjell er på et gammelt trig-merke der det er bygget en liten varde. GPS her 447466 6506054 "Fot bolt" iflg Kartverket som stemte helt med min GPS. PB-koordinatene justeres.

Trig-punktet som indikerer høyeste punkt i Froland kommune

Noen meter lenger mot sør står varden med skilt og turbok. Mye besøkt topp i følge turboken.
GPS her 447458 6506025.

Varden på Befjell fra NØ
 ... og fra sør
Terrenget øst for det lave Austre Befjellskard som sees mot venstre.

Ned igjen samme vei gjennom Austre Befjellskardet, nå i dyp konsentrasjon på å ikke miste stien. Det var egentlig ikke noe problem, for stien er meget godt merket og fint anlagt!
Lærdommen blir å gi seg mer tid på å studere kart, stivalg og andres GPS-spor. Det hadde spart meg for adskillig tid og ergrelse på denne turen!