Stora Blåfjell - høyest i Hjelmeland (06.08.2018)

Ascents Stora Blåfjell (1,253m) 06.08.2018 12:15
Visits of other PBEs Førrevassdammen p-plass (1,060m) 06.08.2018 10:00

Endelig regn igjen på Vestlandet!

Turen til Hjelmelands høyeste ble planlagt en ukes tid i forveien da var det meldt bra vær i området. Forberedelser ble gjort, og overnatting på Gullingen skisenter bestilt. Da avreisen nærmet seg, hadde værmeldingen endret seg og lød nå på regn hele dagen. Etter en så fin og tørr sommer tenkte jeg at det kunne være OK med en tur i vanlig Vestlandsvær igjen, og som tenkt så gjort. Søndag ettermiddag dro jeg til Sand i Ryfylke og fortsatte til meget enkel overnatting på Gullingen - et velegnet sted for turen til

Stora Blåfjell
Dagen opprant med regn og tåke som varslet. Kjørte ca. 40 km innover den gode og asfalterte Blåsjøvegen til Førrevassdammen der det var god plass på Førrevassdammen p-plass - kun en bil utenom min. På med regntøyet. Startet sykkelturen over demningen litt etter kl 10. Fortsatte på grusvei forbi der T-stien tar av mot venstre, og fortsatte ned til Store Gilavatnet i håp om at den tørre sommeren hadde avdekket anleggsveien på NV-siden av vannet der alternativet ellers er å gå i høyden over vannet. Og jamen hadde jeg flaks! Veien var tørr og grei å sykle, bortsett fra et parti på ca 200 m i SØ-enden av vannet som var rast ut/erodert. Leiet sykkelen forbi dette og kunne da sykle helt inn til demningen i SSV-enden av Gilavatnet. Sykkelturen inn ble på ca 6 km - en veldig grei start på turen.

Parkering og demningen i Førrevassdammen
Veien mellom Førrevatnet og Gilavatnet. DNT-stien tar av mot venstre her
Utsikt nordover mot demningen og det nedtappete Førrevatnet
Sykkelen blir liten ved foten av demningen i Gilavatnet!
Anleggsveien med utrast parti langs Stora Gilavatnet sett fra sørvest

Etter at mer en halvparten av distansen til toppen var unnagjort på sykkel, startet fotturen. Turen går først opp en bratt og eksponert skråning sikret med wire i sørenden av demningen, og fortsetter så sørover gjennom en liten dal før en må ned ca. 50 hm til et flatere område. Stien er fint anlagt og stort sett godt merket med steinvarder som var nyttige å holde seg til, spesielt i det kuperte landskapet med bratte sva sør for 1121-vatnet. Stien går så oppe i en bratt skråning under Stora Blåfjell 1236-toppen. Her går stien under/mellom kjempesvære steiner som en gang i tiden har rast ut fra fjellet over.

Sti mellom steinblokkerer - tørt og bra sted å innta matpakken på turen ned igjen!

Så følger en stigning på ca. 100 hm opp mot 1121-vatnet. Vardingen fortsetter så på sørsiden av 1121-vatnet til et flatere parti der den tilsynelatende forsvant. GPS her 371287 6579313. Nå var toppen i sikte rett mot øst ca. 600 m unna.

Ser mot Stora Blåfjell 1254 (mer Gråfjell enn Blåfjell denne dagen) fra sør for 1121-vatnet

Lettgått og fint gjennom små kløfter/vannsig til rett sør for toppen. Her var det bratt opp, og jeg valgte å fortsette litt rett frem for å kunne runde opp på selve toppen fra østsiden.

Varden på Stora Blåfjell en våt og tåket augustdag!
Kodejakta 2018. Juks å zoome inn på bildet hvis du er med på denne!

Kartverket oppgir koordinatene 371853 6579373 "Fot bolt" som stemte bra - men ikke helt - med høyeste punkt ved varden på min GPS (371850 6579375). Dette er noen meter forskjellig fra PB-koordinatene som justeres. Fikk øye på en annen, spiss, liten topp ute i tåken ca. 100 m øst for varden, og måtte selvfølgelig bort dit også. GPS 371941 6579328, men GPS-høydemåling viste at det var 2-3 m lavere her enn ved varden.

"Kandidattopp" ca. 100m øst for varden på Stora Blåfjell
Kandidattoppen/kulen til venstre. Varden i bakgrunnen til høyre

Utsikten fra toppen var ikke mye å rope hurra for, men sikten bedret seg igjen litt lenger nede.

Mot 1121-vatnet nord for stien. En annen, velkjent PB-er gikk langs nordsiden av dette vatnet i september 2015, og endte nesten opp med "isbading med sekk"!

Tilbake ved bilen etter en våt, men ellers fin tur til min nest siste kommunetopp i Rogaland.