Ytre Skurvhatten - høyest i Rissa (05.07.2018)

Start point Heitjønna p-plass (350m)
Endpoint Samme (350m)
Ascents Ytre Skurvhatten (622m) 05.07.2018 16:30
Visits of other PBEs Fagerlia bomveg (185m) 05.07.2018 15:00
Heitjønna p-plass (350m) 05.07.2018 15:13

Brått væromslag på Ytre Skurvhatten

Etter dagens første tur til Storknuken i Inderøy, fortsatte vi vestover langs Meltingvatnet til der FV 193 tar av mot Verrabotn. Overraskende ny og fin vei over her! Fortsatte gjennom Ørsjødalen til Skaudalen og tok så opp mot høyre på en sidevei som som fører inn til Fagerli og Fagerlia bomveg. Der betalte vi kr 40 i kontanter for å kjøre videre opp til parkeringsplassen Heitjønna p-plass. Ved turstart var det nydelig, varmt sommervær og insektplager. Vi satset på en kort og grei tur, og tok bare med oss minimalt med tøy og ingen sekk.

Fagerlia bomvei kr. 40
Parkering i fint sommervær ved Heitjønna
Grei infotavle for Fagerlia

Vi fulgte T-merket rute over myrområdene øst for fjellryggen. For å unngå våte partier fulgte vi en stund en sti litt høyere oppe i terrenget, men da denne løp ut i intet gikk vi ned igjen på merket sti. Været var i endring, og da vi var oppe i ca. 500 m høyde ble det riktig så surt og kaldt. Tåken kom og sigende inn over toppen. Vi måtte bare raske på oppover, for her hadde vi trengt varmere tøy!

Det fine sommerværet forsvant på et blunk ....
 .... og tåke og vind kom drivende innover
Småkupert terreng før toppen
Toppen i sikte som en liten prikk i det fjerne
Ytre Skurvhatten 623 moh - høyest i Rissa

Ytre Skurvhatten har etter Karverket koordinatene 568621 7072321 "fot bolt". Det virket litt høyere ved varden der jeg målte koordinatene 568621 7072324 - se bilde under.

Kartverkets bolt til venstre
Oppholdet på toppen ble kortvarig i tåke og sterk vind!

Ned igjen etter et meget kort opphold ved varden, litt kalde og hustrige etter det plutselige væromslaget. Men insektene forduftet i alle fall på et blunk, og vi kunne - godt fornøyd med en ny kommunetopp - returnere til bilen og ta fatt på nest siste etappe på hjemturen!