Heimdalhaugen - høyest i Grong (04.07.2018)

Start point Solemsetran p-plass (240m)
Endpoint Samme (240m)
Ascents Heimdalhaugen (1,159m) 04.07.2018 15:55
Visits of other PBEs Nesådalsvegen (109m) 04.07.2018
Solemsetran p-plass (250m) 04.07.2018 13:10

Kommunetoppen i Grong

Etter hyggelig besøk hos gode venner på Sømna i Helgeland tok vi fergen fra Vennesund til Horn og var fremme i Grong etter vel 2 timer. Astrid ville ha en rolig dag som ble tilbrakt i tettstedet Grong. Jeg satset på en bestigning av kommunetoppen i Grong -

Heimdalhaugen eller Aajmehtaelie som er det sør-samiske navnet. Sekundærfaktor-begrepet er ikke så mye benyttet her på PB, men er et mål på den horisontale avstanden til nærmeste fjell som er høyere. Her kommer Heimdalshaugen høyt opp på listen, nemlig som nr. 18 med en horisontal avstand til Gisen i Namskogan på 56 km.

Bomveg Nesådalsvegen 60 kr via SMS
Parkering på den store sletten på Solumsetran
Tåken lå tett rundt toppen på vei oppover
Stitråkk gjennom myrer og gress første del av turen

Kjørte nordover på E6 fra Grong og tok av mot høyre ved Myran litt sø for Solem. Passerte betalingsbuen for Nesådalsvegen og fulgte meget hulete og dårlig grusvei frem til Solemsetran p-plass der det var parkert to andre biler. Start fra parkeringen kl 1310. Det krydde av innpåslitne klegg her nede, men de forsvant heldigvis lenger oppe i høyden da det ble kaldere. Fulgte skogsvei/sti et lite stykke vestover og over to nesten tørre elveleier. Så svinger stien oppover og nordover på venstre side av en privat hytte før den fortsetter over et myrområde og videre relativt bratt oppover et gammelt hogstfelt. Lenger oppe er det bra tydelig sti gjennom nye myrområder, men etterhvert ble den mer diffus og forsvant for meg. Terrenget er lettgått, så jeg satte da kursen direkt mot østsiden av den brede ryggen mellom Litlheimdalhaugen og Heimdalhaugen - se GPS-track.

Oppe på ca 820, topp-platået opp mot høyre

Fra ryggen går det tydelig(e) sti(er) og tråkk opp den tidvis noe bratte vest-ryggen til topp-platået. På toppen står det en middels stor varde på GPS 33W 391241 7166126, men høyeste punkt er på en liten knaus noen meter NV for varden. GPS her 33W 391236 7166139. PB-koordinatene lå noen meter unna og justeres slik at de stemmer med Kartverkets tall.

Toppen med trig-punktet til venstre
Kartverkets bolt ved trig-merket
Varden på Heimdalhaugen

Været hadde vært temmelig grått og kaldt på vei oppover, men på toppen klarnet det opp slik at det tidvis ble bra utsikt. På vei ned fra toppen traff jeg en ung dame med to gutter mellom 6-8 år som også var på vei til toppen. De hadde startet litt før meg, men hadde hatt en pause ved hytten øst for Litlheimdalhaugen. Sprek familie!

Knausen med trig-punktet
Utsikt nordover mot en annen nesten like høy topp - heldigvis bare 1157!
Lettgått, fint turterreng på toppen. Litlheimdalhaugen til venstre
Enkelte hvite sirkler markerer stien!
Nydelige nede på sletten ca. 650 moh
På tilbaketuren viste Heimdalhaugen seg i fin sommerdrakt!

Ned igjen omtrent samme vei, godt fornøyd med en ny kommunetopp til på hjemveien!

Start date 04.07.2018 13:08
End date 04.07.2018 18:04

Heimdalhaugen

Written by TERJES 12.07.2018 13:29

Takk for fin rapport fra Namdalen. Fint at du tok med det samiske navnet på toppen også. I gammel tid brukte kystbefolkningen et annet navn på denne toppen. Avskrift fra Google: Her ute paa Folda hadde dei Namdalsbukken eller berre Bukken til segel- merke. Det var sjømannsnamnet paa Heimdalshaugen, langt inne i landet.

Den hytta du nevner i rapporten er ei åpen hytte som kan brukes til rast eller overnatting.

Sv: Heimdalhaugen

Written by knutsverre 12.07.2018 13:37

Takk for hyggelig og utfyllende kommentar, Terje! Jeg synes det er interessant med navnene på fjellene og bakgrunnen for disse, og her kom du med gode opplysninger. Tusen takk!