Hågøytinden, Hågøyna i Solund (11.05.2018)

Start point Hågøyna sør kai (1m)
Endpoint Hågøyna nord kai (1m)
Ascents Hågøytinden (180m) 11.05.2018 12:48
Visits of other PBEs Hågøyna sør kai (1m) 11.05.2018 11:27
Hågøyna nord kai (1m) 11.05.2018 13:34

Øytopping i Solund - dag 3. Hågøyna fra sør til nord

Etter en kort og grei tur til Hogneskjelfjellet på morgenen, hentet Tom oss igjen med postbåten på Hogneskjela og kjørte oss til sørenden av Hågøyna. Astrid hadde ikke helt dagen, og valgte derfor å droppe denne turen. Isteden ble hun med postbåten til Gåsværet, og hadde en fin og rolig dag.
Jeg ble satt i land på Hågøyna sør kai - som ellers mest brukes for å lande villsau - og avtalte henting på nordsiden av øyen når postbåten var på vei på tilbaketuren fra Gåsvær. Jeg hadde derfor meget god tid (4 timer) på øyen slik at det ikke hadde noen hensikt å velge kortest mulig tur.

Postbåten legger fra kai sør på Hågøyna
Vestsiden av Hågøyna sett fra sør

Ruten fremgår av GPS-sporet. Etter råd fra Tom, gikk jeg mot østsiden av øyen der terrenget er mindre bratt enn på vestsiden.

Konglomeratfjell og typisk terreng på Hågøyna på vei mot østsiden av øyen
Over på østsiden. Mot Nordre Leirvika
Mot NØ - Stranda og Maurstigen
En havørn letter ......
Hågøytinden sett fra sørøst

Lettgått og fint oppover mot Hågøytinden. Her dukket det opp to havørner som med stor interesse fulgte med meg videre oppover. En av dem slo seg til på en stor stein ca 100m fra meg, men lettet igjen da jeg nærmet meg. Oppe på en flate ca. 135 moh fant jeg en mulig grunn til havørnenes interesse. Her lå det beinrester etter to villsauer hode-mot hode. Det kunne se ut som om de hadde "viklet " seg inn i hverandre, og omkommet av sult og tørste.

Dødelig møte mellom to villsauer på Hågøyna
Topp-området på Hågøytinden

Flatt område oppe på toppen av Hågøytinden med flott utsikt spesielt mot vest og mot nord. Trig-merke og stang på GPS274251 6785013.

Denne brede rennen på vestsiden av øyen er nok raskeste adkomst til toppen. Færøytinden i bakgrunnen.
Utsikt nordover. Fra venstre Ospa med Ospefjellet 111moh, Færøyna med bebyggelse og Buskøyna. Helt i bakgrunnen Alden (Norskehesten) og Tviberg

Fortsatte så nordover til et flatt område på ca 100 moh, rundet til høyre for noen småvann og la kurset mot NNØ ned mot et lite dalføre. Ikke helt lett å se veien videre herfra, men ved å følge sauetråkk kom jeg etterhvert frem til avtalt møtested nordøst på øyen.

Det kom sigende inn litt tåke som ga et trolsk preg over landskapet
Spesielt syn - loddrett fjellvegg med konglomeratstein
Samlingspmrådet for villsau nordøst på Hågøyna
Gjerder fører ned til sjøen og en liten kai

Tilbrakte de to timene før postbåten returnerte fra Gåsvær med å spise matpakke og småsove i gresset i det fine solskinnet. Båten ankom som avtalt, og førte Astrid og meg tilbake til Hardbakke i god tid for å rekke fergeavgangen fra Krakhelle kl 1730.
Tusen takk til Tom for fint opplegg for dagen og hyggelig prat på turen!