Veten på Nesøyna (10.05.2018)

Start point Kaien på Nesøyna (1m)
Endpoint Flytebrygge vest for kaien (1m)
Ascents Veten på Nesøyna i Solund (198m) 10.05.2018 10:59
Visits of other PBEs Nesøyna øst båtrute (1m) 10.05.2018 09:55

Våt tur til Veten

Dag 2 på øyhopping i Solund. Denne torsdagen meldte Yr.no kontinuerlig regn hele dagen med store nedbørsmengder, og varslet slo til for fullt! Vi hadde likevel bestemt for tur denne dagen, og dagens mål var:

Veten på Nesøyna i Solund sett fra kveldsturen til Pollatinden 9. mai

Veten på Nesøyna i Solund.
Kvelden før hadde vi avtalt skyss med Vidar Hop som driver skyssbåt og bor på Hop - det mest naturlige utgangspunkt for turen til Nesøyna. Vidar er ikke ukjent med spesielle oppdrag for PB-ere, for det var han som skysset otto (Otto Lund) og innerdal (Inger Lise Innerdal) til øyen i februar 2011!
Møtte Vidar kl 10 i havnen, og han kjørte oss raskt og greit ut til kaien Nesøyna øst båtrute som ligger på NØ siden av Nesøyna.

Vidar Hop sørget for skyss til og fra Nesøyna
Kaien på Nesøyna der vi ble satt i land

Fra kaien gikk vi over innmarken til den nærmeste gården som ligger i fint, gammelt kulturlandskap. Ingen fastboende på øyen nå, men mange villsauer med små, søte lam som spratt omkring. Vi fortsatte ca. 300m nordover og gradvis oppover i terrenget og kom til den naturlige oppgangen til utmarken. Tydelig sti/sauetråkk oppover her. Oppe på flaten fortsetter stien opp på høyre side av en bekk med en liten foss som var relativt stor denne dagen etter mye nedbør om natten.

Rødt naust nord for kaien. Skaret med elven er den naturlige oppgangen. Veten i bakgrunnen mot høyre
Vi gikk opp den lille dalen til høre i bildet, og kom ned igjen litt lenger mot venstre nær en elv/foss langs delvis vardet rute

Oppe på et myrområde ca 80 moh var det slutt på ordentlig sti. Vi valgte å gå rett mot toppen i en liten dal, og kunne følge sauetråkk oppover her. Oppe på ca. 140 moh ble det bratt og det virket usikkert om det ville være mulig å fortsette rett frem. Vi valgte da å ta oss opp en bratt renne med lyng-vegetasjon, og dette gikk greit. Herfra kunne vi følge naturlige formasjoner i terrenget til vi var oppe på topp-platået. Vi gikk først bort til en varde som vel markerer stedet der den gamle veten må ha vært, for her var det ganske bra utsikt selv om været var grått og trist. GPS ved varden 278271 6777356.

Varden/vetestedet på Nesøyna med "utsikt" nordover mot Solund verft

Fortsatte så til det andre høydepunktet her oppe - en mast/trigmerke på en knaus ca 80 m vest for varden. GPS her 278189 6777334, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er korrigert. Kart med 1m koter viser at det nok er noen meter høyere ved trig-punktet i forhold til varden.

Astrid i regn og tåke på høyeste punkt på Nesøyna. Varden skimtes i høyre billedkant

Ned igjen samme vei til å begynne med, men nå valgte vi å gå til høyre og rundt knausen der vi hadde gått opp den bratte rennen. Her kom vi inn på vardet rute uten sti, men denne var faktisk mer utfordrende enn veien vi gikk opp, i hvert fall denne dagen med vått og glatt fjell.
Vel nede igjen på innmarken la vi turen innom gårdsbruket lenger nord, og gikk ned til sjøen. Terrenget herfra og sørover til kaien var bratt og vanskelig. Vi avtalte derfor at Vidar skulle hente oss på flytebryggen sør for kaien, og slik ble det.
Tusen takk til Vidar for grei transport på en Kristi Himmelfartsdag og hyggelig prat i båten!