Husfjellet - Sørstrøno på Os (03.02.2018)

Start point Sørstrøno grusvei (35m)
Endpoint Samme (35m)
Ascents Husfjellet (122m) 03.02.2018 14:40
Visits of other PBEs Husfjellet - Sørstrøno P-lomme (35m) 03.02.2018 14:20

Etter den fine turen til Hjortåsen tidligere på dagen, ville vi få med oss en ny PF>50m topp i Os på øyen Strøno, nemlig Husfjellet. Her er det ikke tidligere registrert besøk på Peakbook.

Vi kjørte videre utover mot Sørstrøno og tok av mot høyre på en grusvei utover mot Selvågen. Veien fører inn mot noen hytter, og virket ganske privat med en bom der sideveien tar av fra hovedveien. Bommen var åpen, og vi så ingen skilte som skulle tilsi at det var forbudt å kjøre inn her. Vi kjørte derfor inn og satte fra oss bilen på en bakketopp like øst for toppen i Husfjellet - Sørstrøno P-lomme. Herfra er det bare vel 300 m til toppen. Første del av turen går gjennom tett granskog delvis preget av endel rotvelt som måtte omgåes. Etterhvert kom vi opp på østryggen der det er lettgått terreng opp gjennom fin furuskog.

P-lomme like øst for Husfjellet
En stor rhododendronbusk har slått seg til opp mot Husfjellet!
Sti gjennom fint skogsterreng på østsiden av Husfjellet

Vi gikk først til de opprinnelige PB-koordinatene (297580 6673627) som viste seg å være plassert nær et gammelt trig-merke, men ikke på det høyeste punktet i området. Dette fant vi ca 10 m øst for trig-merket på GPS 297591 6673630. På dette stedet ligger det en tilgrodd (stein)haug med en merkestein på toppen.

Astrid ved steinen som markerer høyeste punkt på Husfjellet
Merkestein og fornminne - mulig gravhaug

Tekst fra Kulturminnesøk.no:

Sørstrøno - Fetts fk. 5/2, Husfjellet Lagt inn av: Universitetsmuseet i Bergen

Røysa er 5 m i tverrmål og 1 m høg, tilgrodd med lyng, einer og nokre furutre. Eit par lause steinar i toppen er det einaste teiknet på at det her ligg ei gravrøys. Røysa må difor karakteriserast som tvilsam.

På kartet i Kulturminnesøk er lokaliteten plassert ca 10 m SØ for mine GPS-koordinater 2975916673630 . Beskrivelsen av stedet passer likevel så godt at dette med stor sannsynlighet må være Gravminne på Husfjellet slik som Per Fett har beskrevet det.

Ned igjen samme vei. Heldigvis var bommen fortsatt åpen da vi kom ut igjen!