Resfjellet - høyest i Meldal (16.10.2017)

Start point Eldalsveien vest (620m)
Endpoint Samme (620m)
Ascents Resfjellet (1,165m) 16.10.2017 13:45
Resfjellet N (1,162m) 16.10.2017 14:05
Visits of other PBEs Eldalsveien vest P-plass (620m) 16.10.2017 11:50

Frisk tur til Meldals høyeste!

Siste dag på tur til M&R og Sør-Trøndelag for å gå på nye kommunetopper. Været for dagen var meldt riktig så bra - lettskyet med "halv" sol og endel vind opp til 10 m/s oppe i høyden. Etter overnatting i Orkanger kjørte jeg mot Meldal, men møtte på stengt vei der bil-GPS ville ha meg, noe som førte til en betydelig omkjøring for å komme til Meldal. Underveis regnet det kraftig, og jeg var på nippet til å droppe hele turen til Resfjellet. Tenkte likevel jeg fikk kjøre opp for å se på forholdene. Svingte av mot høyre inn på vei 487 like før Å og fortsatte på grusvei oppover til Snoen der Eldalsveien tar av mot høyre. Kom til skiltene med advarsel om privat vei og trusel om borttauing som otto (Otto Lund) kommenterer i sin rapport av 30.8.2017, men hadde klarert med Osko (Ola Skorstad) at det var OK å kjøre inn veien, i alle fall om sommeren. Dette er i ettertid blitt bekreftet av SturlaS (Sturla Sandvei) som har hytte i området. Kjørte til veis ende og Eldalsveien vest P-plass der det er plass til 6-8 biler. Fra her går det tydelig sti rette frem (ikke ta stien mot venstre ned mot elven!) over myrområder ca 1 km før stien kommer inn på en annen sti fra Mjuksetra, senere inn på den velbrukte, rødmerket T-sti fra Vålåskaret som fortsetter til Resfjellet.
Nå hadde det sluttet å regne, men tåken lå over Resfjellet. Satset på at været skulle bedre seg, og la i vei mot Resfjellet.

Parkering i vestenden av Eldalsveien
Stien går i VNV retning mot SØ-siden av 872-toppen

Stien/tråkket er meget tydelig men går gjennom mye vått terreng. Etter nedbør de siste dagene var stien våt og sleip og enkelte steder omdannet til bekkefar. Regnet holdt seg heldigvis unna, men da jeg passerte 1000 moh begynte forholdene å bli vinterlige med rester av gammel snø og økende mengder nysnø etterhvert som jeg kom høyere opp i terrenget.

Vakkert lys over Restjønna 967 på vei oppover
Tåkebeltet lå på ca 1100 moh og ble liggende!
Nattens snøkrystaller. Når utsikten mangler får en glede seg over de nære ting!

Selv om det var kommet en del snø, var det greit å følge stien og rødmerkingen. Oppe på toppen ved Resfjellet 1164 var vinden ganske så kraftig. Søkte ly på NØ siden av varden og skrev meg inn i turboken. GPS ved varden 530043 6985737 som samsvarer helt med koordinatene på PB og Statens kartverk.

Resfjellet 1164 16. oktober 2017 kl 1345!
Sørøstsiden av varden hadde fått smake vinteren!

Selv om Resfjellet 1164 nå har status som det høyeste i Meldal, måtte jeg selvfølgelig bortom

Resfjellet Nord
Denne toppen ligger vel 300 m mot NNV. Høyden her er oppgitt til 1162. Ikke godt å vite hva som blir høyest når nye kart med 1 m koter snart dukker opp ....! Bakset meg nedover i skaret mellom toppene, så nordover og til slutt oppover i kraftig vind og tåke samt 5-15 cm nysnø som enkelte steder hadde fonnet seg. Fant varden med rester av trig-merke stangen på GPS 529909 6986036, men denne står ikke på høyeste punkt her oppe. HP ligger på en steinknaus ca 30 m sør for varden. Stedet er markert av en liten varde. GPS 529893 6986008 som passer godt med offisielle koordinater på PB (529895 6986004). Enda litt lenger sør er det et annet punkt og en gammel, nedrast varde, men her virket terrenget klart lavere.

Trig-merket og varden på Resfjellet Nord
Fra høyeste punkt Resfjellet Nord mot varden på trig-punktet
Foto fra sør mot nord. Gammel varde på lavere sted med de to andre i bakgrunnen

Returnert til Resfjellet 1164 og fulgte egne fotspor og sti tilbake samme vei. Da jeg var kommet godt nedover i høyde, bedret været seg, og jeg fikk glimt av den flotte naturen i området.

Utsikt østover dalen mot Vidmyran

Ukens program var gjennomført omtrent etter planen, men noe justert i forhold til skiftende værfold med sterk vind og nedbør. Nå gjensto bare kjøreturen på ca 600 km/9 timer tilbake til Bergen! Takk og farvel til M & R og Sør-Trøndelag for denne gangen. Jeg kommer tilbake, og gleder meg allerede!

Start date 16.10.2017 11:51
End date 16.10.2017 15:32

Trøndertur!

Written by otto 18.10.2017 21:29

Ikke bare.. Sturla som kan fikse kaffe og vafler. Dessuten har vi Mathildes sjokoladekake å by på..

Sv: Trøndertur!

Written by knutsverre 19.10.2017 19:26

Snakker meg om gjestfrie trøndere! Hjertelig takk for hyggelig tilbud, Otto! Spørs om det blir tid igjen til turer etter kaffe, vafler og sjokoladekake i Eldalen og Oppdal.....

Trøndertur!

Written by SturlaS 17.10.2017 07:45

Heisann, du er på raid i nabolaget ser jeg!

Synd du ikke tok Resfjellet til helga for da kunne du kommet innom på hytta for kaffe og vafler. :-)

Sv: Trøndertur!

Written by knutsverre 17.10.2017 19:34

Takk for hyggelig invitasjon, Sturla! Det hadde vært veldig hyggelig, men Resfjellet var siste turmål for denne gangen, og nå er jeg tilbake i regnfulle Bergen. Tar gjerne kontakt med deg neste gang jeg kommer til Trøndelag!