Halsethaugen på Bergsøy (12.10.2017)

Ascents Halsethaugen (284m) 12.10.2017 18:23
Visits of other PBEs Hallset p-lomme (100m) 12.10.2017 17:17

Halsethaugen - lang omvei til toppen og strevsom retur

Dette skulle være en kort og grei avslutning på dagen etter en flott tur til Snøtinden tidligere på dagen. Slik skulle det ikke bli!

Grei begynnelse med parkering på Hallset ved Stikkut skilt
Stistart merket til Varden

Fra parkeringen på Hallset er det bare ca 600 m i luftlinje til toppen. Dette burde bli en lett match, men jeg hadde tydeligvis ikke studert turrapportene godt nok! Fulgte bratt, privat grusveg forbi en låst bom oppover i feil retning i forhold til toppen. Veien går etterhvert over i en skogsvei og senere til en våt og sølete, men godt tilrettelagt sti, men det skulle vise seg at denne går mot Varden 278 på vestsiden av øyen - ikke mot der jeg var tenkt meg. Terrenget innbød på ingen måte til å ta noen snarveier. Like før nevnte Varden ga jeg opp, og siktet meg inn mot toppen som nå lå ca. 1 km fra der jeg befant meg! Kom etterhvert inn på et tråkk gjennom myrområder som var merket med fargerike tøyfiller i trærne. Dette tråkket gikk i hvert fall i riktig retning, men førte ikke mot toppen. Ca. 200m fra målet forlot jeg stien og la om kursen mot toppen. Måtte ned på et myr før siste stigning mot Halsethaugen 284. Det var begynt å skumre, og brunstbrølene fra hjorten var like i nærheten. Endelig fremme ved målet etter over 1 times vandring i feil retning på våte stier! Fant steinen som otto (Otto Lund) har satt opp på GPS 440429 6983671.

Rikelig med flotte lemmer på stien mot Varden i Gjemnes der jeg ikke skulle!
Fargerik merking av våt sti over myrene mot Halsethaugen
Markeringen av toppen på Halsethaugen. Dette er midt i hjortens rike
Utsikt vestover mot Frei
Utsikt østover mot Torvikbukt

Orket bare ikke tanken på å gå den lange veien tilbake i det våte terrenget. Bestemte meg derfor å gå ned den bratte skråningen mot Hallset i øst. Avstanden var "bare" 600m i luftlinje, så dette burde da være overkommelig....! Men det ble skikkelig strevsomt. Sjelden eller aldri har jeg opplevd makan til strevsomt og ufremkommelig skogsterreng! Bratt, glatt, veltede, råtne trestammer og småtrær som knakk når jeg forsøkte å holde meg i dem. Sporadiske hjortetråkk vitnet om aggresivt flått-terreng, og flått-angrep ble det da også!
Etter en halvtimes kamp mot busker og trær i bratte skråninger, var jeg endelig nede på Hallset. Selv om returen gikk unna på halve tiden i forhold til opp, advarer jeg på det sterkeste å ta denne veien ned igjen!

Start date 12.10.2017 17:17
End date 12.10.2017 18:49

Halsethaugen

Written by BjørnF 07.11.2018 19:28

Ser du her har hatt et møte det vi på Nordmøre kaller "gaupterreng" og ellers noen av våre myrer. Dette er skikkelig dårlige turer.