Knappen - PB-appen vs Garmin Oregon GPS (05.10.2017)

Ascents Knappen (135m) 05.10.2017 18:13

Inspirert av den flotte oppstillingen til hbar (Harald Barsnes) med sammenstilling av data fra to forskjellige app-er, registrerte jeg denne turen med PB-Appen og vanlig GPS. iPhone i den ene jakkelommen og Garmin Oregon GPS i den andre. Begge startet opp ca. 5 min før start for kalibrering. GPS dataene er hentet ut fra Garmin Basecamp programmet.
Her er dataene - PB-app først med Garmin GPS tallene i parentes:

Varighet min 40 (41)
Distanse km 2.4 (2.5)
Høydemeter 100 (99) - 102 når GPX filen er overført turen på Peakbook
Punkter 309 (272)
Max høyde 82 (142)
Starthøyde 5 (62)
Slutthøyde 4 (45)

Høyde-estimatene er nesten helt like, og virker korrekte.
Merkelig nok starter og slutter app-en på altfor lav høyde. Riktig er ca. 50 moh. Max-høyden er også for lav med app-en. Til tross for merkelige tall for høydene reg appen likevel korrekt antall hm på turen.
Neste trinn blir å legge inn samme tur med dataene fra GPS på PB. Det er nå gjort, samme resultat, høydeestimat økte mindre enn vanlig, bare til 102 hm.

Høydeestimatet på denne GPS-en øker ofte med 15-20% når Garmin-dataen overføres til Peakbook. Dette har jeg erfart mange ganger tidligere, men ikke funnet eller fått noen forklaring på.

Data fra PB-appen:

Skjermdump av data fra samme tur med Garmin GPS:

Smoothing

Written by Chris 06.10.2017 00:49

PB always applys some moderate smoothing to uploaded GPS data. This is the explanation why the accumulated elevation reduces when uploading a GPX file. GPS elevations are always unprecise when coming from a device thus they always need some postprocessing.

One addition: When you write PB-app'en this is not precise as PB app is dependent on your phones sensor(s). The data is solely provided by your phones GPS sensor and iOS. PB-app is not doing anything else than asking iOS for locations (and elevations). Basically you are comparing an iPhone to an Garmin Oregon. The only difference is the postprocessing which we handle differently for uploaded tracks and tracks from the app.