Langøybratten - Langøya i Kragerø (10.08.2017)

Start point Langøykilen (1m)
Endpoint Samme (1m)
Ascents Langøybratten (120m) 10.08.2017 10:30
Visits of other PBEs Langøykilen brygge (1m) 10.08.2017 09:55

Øytopping i Kragerø - endelig en smak av sommer!

Etter en varslet regnværsdag lenger nord i Telemark med besøk til kommunetoppene i Vegårshei og Tvedestrand ankom vi Kragerø ut på ettermiddagen, og overnattet der.
Våknet til nydelig sommervær denne torsdagen som vi på forhånd hadde blinket ut som en bra dag for øyhopping til de to siste øytoppen i Telemark. Vi hadde studert båtrutene til Langøya og Gumøy, og funnet ut at vi ville bruke hele dagen med rutebåt, og antagelig få problemer med retur til fastlandet fra Gumøy ut på kvelden. På forhånd hadde vi derfor avtalt med Pål på Taxibåtene (telefon 4060400) som hadde sagt seg villig til å skysse oss frem og tilbake til øyene. Selv om dette ville koste en del, ville vi spare mye tid og slippe stresset med å nå rutebåten.
Vi kjørte til Valle der Taxibåtsentralen har sin base, og møtte Pål. Ikke så lett å få parkert bilen på Valle. Vi ble henvist til en kommunal P-plass noen hundre meter fra kaien der det kostet kr. 50/døgn. Taxibåten suste avgårde med max fart 55 km/t inn sundet mellom Risøy og Langøy til den idyllisk beliggende Langøykilen brygge.

På vei inn sundet mellom Langøy og Risøy. Langøybratten til venstre for midten

Fra kaien fulgte vi grusveien opp bakken forbi en gammel gruvegang til høyden ved Skippervik der vi dreide mot venstre og fortsatte nesten til veis ende ved gården Sandberg. Vis-á-vis innkjørselen til gården starter stien mot Langøybratten. Stien er ikke så lett å få øye på i starten, men er meget tydelig og godt tilrettelagt, delvis med blåmerking.

Stien går gjennom fin furuskog
En trapp opp en liten skrent .....

Stien fører frem til et utsiktspunkt med turkasse og bok på GPS 530308 6530371, men dette er iflg nytt kart med 1 m koter ikke høyeste punkt på Langøy.

Astrid på utsiktspunktet med kasse og turbok
Utsikt mot NV fra Langøybratten
Astrid ved høyeste knaus på Langøybratten. Liten, hvit stein på berget til venstre

Fra utsiktspunktet gikk vi mot høyeste punkt på øyen som ligger ca 70 m mot ØSØ. Her er det en markert fjellknaus med en liten stein på toppen. GPS her 530372 6530344. PB-koordinatene flyttes til dette stedet som passer godt med kartet.

Vi gikk så bort til en annen knaus ca 30 m lenger nord med omtrent samme høyde. GPS her 530387 6530372
Flott sandstrand i Vadvika i Langøykilen

Ned igjen samme vei til Langøykilen der vi rakk et friskt, herlig sjøbad før Pål gled inn med taxibåten for å hente oss. Flott morgentur i koselig skogsterreng på god sti og i kjempeflott vær!

Evig takknemlig for å lese di

Written by FjellEggen 13.05.2020 23:44

Rapport fra Langøy, Knut Sverre. Har akkurat hvert på toppen, og kunne ikke skjønne at utsiktspunktet var det høyeste. Var innom de 2 andre som du har beskrevet heldigvis.

Sv: Evig takknemlig for å les

Written by knutsverre 15.05.2020 14:33

Takk for hyggelig kommentar, Jan! Bra du setter pris på de utførlige turrapportene mine! Ser du har hatt mange fine turer ute i Kragerø skjærgård!