Ansmyrheia - høyest i Tvedestrand (09.08.2017)

Start point Ansmyrheia p-lomme (185m)
Endpoint Samme (185m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Ansmyrheia (261m) 09.08.2017 16:29

Kronglete tur utenom sti til Ansmyrheia

Etter turen tidligere på dagen til Hovdefjell i Vegårshei var det ikke lange veien til HP i Tvedestrand kommune-

Ansmyrheia
Vi fulgte den gode beskrivelsen til Sola19 (Solveig Føreland) og kjørte riksvei 415 mot Nes jernverk der vi tok av til høyre (mot SV). Passerte golfbanen og fortsatte på vei 151 Vålandsvegen til Lindland. Her tok vi av mot venstre og fulgte en smal grusvei ca 1,5 km til vi var omtrent vis-á-vis med Stutåsen. Her går det av en skogsvei mot høyre og i krysset ligger der det er plass til 1-2 biler.

Parkeringslomme for turen til Ansmyrheia. Det har nesten sluttet å regne!

Vi fulgte skogsveien forbi en hytte. Her er det to mulige traktorspor å følge. Vi tok det nederste på vei opp, men kom ned igjen langs det øverste. Traktorsporet ender i en bratt og våt bakke. Ovenfor dette er det et plantefelt som vi måtte krongle oss gjennom. Kom så inn i gamle hogstfelt som det heller ikke var noen fornøyelse å forsere. Omsider kom vi opp på høydedraget sør for toppen, og her var det lettere å gå, men ingen sti.

Nye kart med 1 m koter viser at koordinaten må flyttes 25 m mot nord
I nærheten av toppen er det rester av en sammenrast hytte. Noen meter sør for denne er det en jernbolt - sannsynligvis rester av et gammelt trig-merke. Det må være dette punktet Statens Kartverk oppgir som høyeste punkt på Ansmyrheia med koordinatene 486925 6497054 "Fot bolt". Min GPS viste 486927 6497051 på dette stedet.
Men på nye kart med 1 m koter er ikke trig-punktet lenger det høyeste punktet på Ansmyrheia. Ca. 25 m nord for bolten er det markert en høyde på 261.7 m. Omtrent på dette stedet er det bygget en liten varde bestående av 3 tre steiner lagt oppå hverandre. GPS her 486926 6497080. Området er flatt, og det er vanskelig å fastslå nøyaktig høyeste punkt. Men trig-bolten til Kartverket ligger i alle fall på et klart lavere sted på visuelt og ut fra kart. Både høyde, PF og koordinater bør korrigeres på Kartverkets liste! Skriver til dem om dette. Koordinatene på PB er justert i forhold til ovenstående.

Kartverkets bolt (trig-merle) sør for gammel hytte
Et høyere punkt (over 261 m) 25 m nord for trig-bolten er markert av tre steiner til venstre for Astrid. Dette må være (i nærheten av) høyeste punkt på Ansmyrheia

Ikke følg mitt GPS-spor på returen!
Returen burde vært forbigått i stillhet. Det var ikke spesielt fristende å gå tilbake gjennom gamle hogstfelt og kronglete plantefelt. Jeg ville derfor prøve en annen rute langs et høydedrag litt vest for der vi gikk opp. Dette gikk greit til vi kom til et lite dalsøkk der en kraftlinje krysser ruten. Her endte vi opp i en meget bratt, overgrodd skråning som det var strevsomt å komme seg ned, spesielt for Astrid som ikke var veldig fornøyd med mitt kreative veivalg. Da vi omsider kom ned i granskogen, kom vi inn på den øvre skogsveien som tok oss greit tilbake til utgangspunktet. Merkelig nok hadde vi oppholdvær på denne turen, men da vi ankom bilen begynte det å regne og tordne, så det var godt å skifte til tørt tøy og å kunne sette kursen mot Kragerø.

Start date 09.08.2017 15:46
End date 09.08.2017 17:17

Bolten ikke på høyeste punkt

Written by Annar 01.05.2019 21:02

I følge en kompis som er geodet på Statens Kartverk er ikke alltid trig.punkt bolten på høyeste punkt på en høyde. Bolten ble derimot satt ned på det punktet på høyden som ga best utsikt til de omkringliggende høyder der det var Trig.punkt. Måleinstrumentet ble satt rett over bolten når geodeten målte retning og høyde til de Trigonometriske punktene som var synlig fra denne høyden. Dette ble gjort når landet vårt ble triangulert. Det er derfor en misforståelse når vi toppsamlere forventer å finne bolten til Kartverket på det høyeste punktet på de toppene vi besøker.

Sv: Bolten ikke på høyeste p

Written by knutsverre 02.05.2019 10:35

Takk for kommentar som kan være nyttig for andre K-topp samlere. Selv har jeg vært klar over dette forholdet en god stund slik det fremgår av min turrapport og kommentar under selve toppen. Kartverket har fortsatt trigmerket som sitt høyeste punkt.