Hovdefjell - høyest i Vegårshei (09.08.2017)

Start point Gisletveitveien (250m)
Endpoint Samme (250m)
Ascents Hovdefjell (525m) 09.08.2017 13:27
Visits of other PBEs Hovdefjell parkering (250m) 09.08.2017 12:29

Hovdefjell i ufyselig Vestlandsvær

Dag 2 på Telemarksrunde. Etter overnatting i Rauland kjørte vi sørover mot Kragerø. Værmeldingene for denne dagen var regn og atter regn ispedd lyn og torden ut på dagen, og slik ble det i fullt mon. Vi kjørte sørover på vei 41 langs den uendelig lange innsjøen Nisser til Treungen og videre til Åmli der vi tok av på rv 415 østover forbi Simonstad og industrianlegget til Bergene Holm. Ved Storebro tok vi av mot venstre inn på vei 92 Ufsvatnveien som vi fulgte til Gisletveitveien går av mot høyre. En gruset sidevei fra denne fører inn til Hovdefjell parkering der det er god plass til å parkere i et stort veikryss. Veien opp til Hovdefjell var låst med bom. Vi iførte oss regntøy og la trøstig ivei oppover bakkene.

Parkering i veikryss før bommen mot Hovdefjell. Nesten opplett!
Været ble stadig dårligere oppover mot toppen ....

Regværet økte på etterhvert, og det ble riktig så ufyselig oppe på toppen. Vi fant høyeste punkt ved en mast bak et lite hus NV for hovedbygningen der det var noen jernbolter i fjellet. GPS 480187 6507092. Opprinnelige PB-koordinater lå for langt ned i skråningen mot ØNØ, og er justert slik at de stemmer med Kartverkets data. Utsikten ble ikke noe å skryte av i dette været, men det det ble da en ny kommunetopp å krysse av på listen!

Høyeste punkt ved tårnet midt i bildet
Hovdefjell HP - skulle nesten tro vi var i Bergen!