Skåråfjell (Skien) og Vardefjell (Sauherad) (15.06.2017)

Start point Vegbom sør for Lille Lauarvann (370m)
Endpoint Samme (370m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Skåråfjell (813m) 15.06.2017 12:50
Vardefjell (814m) 15.06.2017 14:20
Visits of other PBEs Dusum Bomvei (375m) 15.06.2017 09:40
Ravalsjø parkering (483m) 15.06.2017 10:40
Skrim og Sauheradsfjella Naturreservat (600m) 15.06.2017 11:30

Lang, kjedelig og strevsom tur til kommunetoppene i Skien og Sauherad

Dag 2 på på solotur med kommunetoppsamling på Øst- og Sørlandet. Etter overnatting hos datter med familie i Mjøndalen kjørte jeg mot Skollenborg og Skrimområdet. Planen var å bestige disse to toppene fra nordøstsiden, nærmere bestemt fra NØ-siden av Ravalsjø og Ravalsjø parkering.

Dårlig forarbeid med rutevalg og bomfast ved Lille Lauarvannet
Jeg hadde ikke studert kartet nøye nok og havnet på feil sted. Passerte Heistadmoen på Ljøterudveien, men isteden for å fortsett rett frem og inn på Rajeveien, tok jeg feilaktig av mot venstre mot Store Lauar og kom til Dusum Bomvei også kalt Skrimporten der det måtte innlegges kr. 40 i bomavgift. Etter knappe 2 km kom jeg til låst bom. Overraskende, men jeg burde ha sett det på kartet. Luftavstanden til der jeg var tenkt å starte fra var 5 km! Vurderte å kjøre tilbake for å finne rett vei, men da jeg hadde med el-sykkel ble det til at jeg satte fra meg bilen ved bommen og dro avsted på sykkel innover mot Ravalsjø.

Skrimporten - denne gangen bompenger kr 40 for 2 km!
Bom stopp for bil SV for Lille Lauarvannet

Sykkeltrilletur på sti og haik med lastebil
Fin sykkeltur ned til SØ-siden av Ravalsjø, men uheldigvis befant jeg meg på gal side av sjøen i forhold til Ravalsjø parkering. Jeg var usikker på om det var sammenhengende vei frem til turstart i Vindmosdalen, og valgte derfor å slepe sykkelen med meg på stien og over demningen ved utløpet av Ravalsjøen. På Ormtangentraff jeg på en hyggelig lastebilsjåfør som var klar til å kjøre et lass med jord inn til Arebuvatnet - altså samme vei som jeg skulle. Fikk slengt sykkelen på lasteplanet og kjørte inn til veidelet der våre veier skiltes. Syklet videre innover mot Vindmosdalen til veis ende ca. 600 moh. Da hadde jeg brukt vel en time inn hit fra start. Ikke det beste utgangspunktet for en slik tur, akkurat. Men det skulle bli verre .....

Søkkvått og tungt terreng innover mot Surtetjørn
Kraftig regnvær om natten hadde gjort det myrete terrenget ekstra bløtt, og joggeskoene var snart gjennombløte. Nærmet meg langsomt dagens første mål Skåråfjell. Da jeg var ca. 600m fra toppen i luftlinje, begynte blåmerket sti å gå i feil retning, nemlig nedover mot vannet. Vel tenkte jeg - 600m fra toppen er jo ikke allverden.... Jeg forsøker å gå direkte mot målet på GPS! Det ble nok en bommert, for terrenget var meget ulendt og vanskelig. Etter en kort stund nærmest tvang terrenget meg inn igjen på den blåmerkete stien ned mot Surtetjørn.

Opp nordflanken til Skåråfjell - her bør du ikke gå!
Nede ved sørenden av Surtetjørn var det pånytt "bare" 600m i luftlinje til toppen. Skulle jeg forsøke meg opp her? Alternativet var å fortsette sørover langs Eiangen og ta blåmerket sti opp sørryggen til toppen en tur på ca. 3 km. Det ble til at jeg valgte korteste rute mot målet, selv om jeg jo var blitt grundig advart av Bjarte Dyngjeland som utrykker seg slik etter sin tur 7. august 2016: Denne turen er kun for dem som har diagnosen 404. Alle andre bruk dagen på noe annet. Nedturene fra toppene er som vanlig bedre enn oppturene. Ikke følg trakkingen min, bruk stiene!. Kort fortalt ble det blodslit opp gjennom meget bratt, ulendt og tilgrodd skogsterreng der det egentlig kun er farbart for dyr med lange, sterke bein (les elg! Støtter fullt ut Bjarte sine råd om å følge stier i dette området!

Skåråfjell
Omsider fremme på topp-området, fortonte livet seg adskillig lysere. Solen skinte og utsikten var fin. Toppen ligger oppe på en markert fjellknaus, og er markert av en varde bestående av noen steiner samlet rundt en stokk med skilt som forkynner at en er kommet til Skårafjell 814 m - Høyest i Skien. GPS 526608 6592909 som samsvarer utmerket med koordinatene på PB og fra Kartverkets "høyeste topp).

Endelig oppe på toppen av Skåråfjell!
Utsikt vestover mot Vardefjell i Sauherad
Den karakteristiske toppen på Skåråfjell

Det var ikke aktuelt å gå ned samme vei jeg gikk opp. Valgte isteden god, blåmerket sti ned sørsiden av fjellet mot Grantjønn, og fulgte merket sti tilbake langs Eiangen i retning mot Surtetjørn.

Nydelig utsikt vestover mot Eiangen fra litt nedenfor toppen
Herlig å gå på blåmerket sti nedover sørsiden av Skåråfjell!

Vardefjell i Sauherad
Jeg hadde printet ut GPS-sporet til dygj (Bjarte Dyngjeland), og fulgte hans råd om å starte turen opp mot Vardefjell fra omtrent midt mellom Eiangen og Surtetjørn der stien krysser en bekk. Bratt og ulendt terreng oppover her, men ikke fullt så galt som til Skåråfjell. Ingen tegn til sti. Terrrenget førte meg naturlig opp til en passasje med bratte stup på venstre side og granskog som beskrevet av Bjarte. Kom da opp til et lite tjern, og kunne fortsette i greit terreng videre mot toppen. Var oppom en knaus med varde (Eiangsvarden 804 moh?) litt nord for toppen.

Passasje med elgtråkk som fører opp siste biten mot tjernet
Varden nord for Vardefjell 814

Kløv opp et noe glatt, mosekledd berg like før varden og så var jeg endelig fremme. GPS ved varden 525889 6593362 som samsvarer meget godt med koordinatene på PB og fra Kartverket. Gikk videre sørover til en annen fjellknaus hvor høyden var marginalt lavere.

Fin varde og flott vær på Vardefjell i Sauherad
Utsikt mot Skåråfjell i SØ

Den lange veien tilbake
Etter en god pause på toppen tok jeg fatt på returen. Valgte nå å gå rett ned mot stien ved utløpet av Surtetjønn. Ble tvunget tilbake til passasjen som vises på bildet, men derfra gikk nedturen greit. Så var det bare å traske blåmerket sti opp og ned og rundt tilbake til sykkelen. Jeg hadde fått vite at det var sammenhengende veisystem rundt Ravalen, og syklet tilbake den kronglete veien på østsiden av Ravalen. Tilbake ved bilen etter en lang tur (36 km) på over 6 timer (!) - mye lenger enn det som var planlagt. Sykkelturen tok tilsammen i underkant av 2 timer og den kronglete turen i terrenget over 4 timer. Vil ikke anbefale denne adkomsten til toppene. Det virker adskillig greiere å gå inn fra sørsiden (Sommerset på Luksefjell siden).