Knarren - høyest i Nome (16.06.2017)

Start point Knarren parkering (650m)
Endpoint Samme (650m)
Ascents Knarren (748m) 16.06.2017 12:55
Visits of other PBEs Furuvannvegen Bomveg 16.06.2017 11:45
Knarren parkering (648m) 16.06.2017 12:15

Kort tur i skogen uten å finne sti

Dag 3 på solotur til Østlandet for å sanke K-topper. Etter overnatting i Kongsberg ble det en lang og kjedelig kjøretur vestover, først til Bø i Telemark i øs, pøsende regnvær. Deretter ledet bil-GPS-en meg rundt Flåvatn på nordsiden via Kilen, over broen ved Fjugesund på Fjugesundvegen før jeg omsider var i posisjon til å starte turen til

Knarren
Da var været heldigvis blitt riktig så bra. Betalingsbom 50 kontant ved start av Furuvannvegen Bomveg. Bra grusvei inn til Knarren parkering.

Kasse og bom Furuvannvegen til Knarren
Parkeringslomme ved stistart

Vått i terrenget etter mye nedbør tidligere på dag. Fulgte gammel traktorveg nordover fra parkeringen ved Beinbrotdalen (!) på jakt etter merket sti til Knarren. I en sving var det antydning til sti som gikk i rett retning, men ingen merking. Som GPS-sporet viser, var ikke dette optimalt rutevalg da jeg kom for høyt opp og måtte bratt ned igjen i en liten dal før stigningen mot toppen. Ulendt terreng, mye elgskit og masse blåbærlyng.

Knarrens velkjente profil kommer tilsyne ved Jomfrutjenn
Kommer du til denne gresskledde bakken er du på rett vei
Utsikt litt nedenfor toppen

Toppen er markert av en fin varde. Høyeste punkt ligger på en knaus like vest for varden på GPS 489785 6570862. Koordinatene på PB og fra Kartverket er her identiske og passer godt med min registrering. Enda noen meter vest for varden står det en jernbolt i fjellet (GPS 489777 6570866). Mener dette punktet er der kommunegrensene for Drangedal, Kviteseid og Nome møtes.

Varden på Knarren med høyeste punkt på fjellknausen til venstre
Blåmerket jernstang vest for varden, sannsynligvis der de tre kommunegrensene møtes

Ned igjen fant jeg en adskillig bedre rute litt øst for der jeg gikk opp, men heller ikke her noen ordentlig sti eller merking. Anbefaler på vanlig måte å følge mitt nedoverspor! Fortsett i så fall langs den tilgrodde traktorvegen til der veien krysser en liten bekk med brunlige steiner. Ta av mot venstre her på GPS 490032 6570565 oppover i skogen.