Stolåsen i Sund (25.04.2017)

Start point Førde (20m)
Endpoint Samme (20m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Storlåsen (211m) 25.04.2017 19:25
Visits of other PBEs Stolåsen parkering (20m) 25.04.2017 18:00

Strevsom kveldstur til Stolåsen i Sund

Vi burde vel ha ant at denne turen kunne komme til å by på visse utfordringer da vi denne fine aprilkvelden bega oss i vei vestover over Sotra til Sund.
I Opptur Bergen boken har turen tittelen "På attgrodde skogsvegar". Lenger nede i teksten fortsetter det " Skog, myr , vatn og snaufjell. Dette er turen som har alt, bortsett fra ein skikkelig sti å gå på. Over lange strekningar er det så attgrodd at turen knapt er å tilrå for andre enn spesielt interesserte. Vil du gå han, må du vera budd på å slåst mot kratt og bregner."
Eneste rapport om turen er fra Kjell51 (Kjell Øijorden) fra mai 2016 der Kjell opplevde en rotete tur og vanskeligheter med finne sti til toppen.

Vi kjørte langs østsiden av Sund mot Klokkarvik, inn til høyre ved Førde, passerte Førdesveten fra øst (Førde) parkering og fortsatte innover Førdesdalen forbi en gård til vi kom til Stolåsen parkering som er en liten (privat?) grusplass med plass til 3-4 biler.

Parkering for tur til Stolåsen
Skogsvei med rusten bom er rett veivalg mot Stolåsen fra Førde. GPS 285684 6682361

Stolåsen

Feil rutevalg og forsering av bratt skrent
Luftavstanden til toppen var bare 1.3 km. Dette burde bli en lett match, trodde vi! Vi fulgte en nyanlagt, nypukket traktorveg innover i det som antagelig er selve Førdesdalen. Veien sluttet, og gikk over i en meget utydelig og våt sti som enkelte steder var merket med hvite bånd i trærne. Etterhvert som vi kom litt opp i høyde, begynte vi å skjønne at vi var for langt vest. Det viste seg at vi hadde valgte feil rute. Vi kunne nå se fjellet til høyre for oss, men det var en dal mellom oss og en meget bratt fjellskrent opp mot ryggen som fører opp til Storlåsen. Hva skulle vi nå gjøre? Valget var enten å gå ned i dalen eller å fortsette oppover mot NV for så å komme inn mot toppen fra vestsiden. Under tvil valgte vi å ta oss ned i dalen som viste seg å være et fullstendig tilgrodd villniss med myr og bekk i bunnen. Her var det ikke aktuelt å ta seg frem. Vi måtte komme oss opp på ryggen mot NØ. Her var det meget bratt, tilgrodd, vått og mosegrodd. Ved å ta tak rundt noen bjørkestammer og annen vegetasjon i de bratteste partiene, klarte vi å heise oss opp gjennom villnisset ca. 20 hm til vi endelig var oppe på ryggen. Denne ruten er absolutt ikke å anbefale!! Det gikk mye bedre da vi endelig var oppe på ryggen. Vi fant ingen egentlig sti til å begynne med, men mange hjortestier og hjortemøkk. Sannsynligvis betydelig flåttforekomst i dette terrenget. Kom til et trig-merke på GPS 284707 6683005.

Nydelig utsikt fra toppen av Stolåsen og retur på brukbar sti
Da vi nærmet oss toppen, kom vi enn på en slags sti. Endelig oppe på toppen kl 1925 etter å ha strevet nærmere 1,5 t i ulendt terreng. Stang med navn og turkasse litt nord for selve toppen. Liten varde på høyeste punkt - GPS 284460 6683182, litt forskjellig fra PB-koordinatene som justeres. Utsikten her oppe var formidabell, og veide opp for den strevsomme turen opp. Mot sør kunne vi se Rosendalaplpene i det fjerne, og mot nord hele øyriket omkring Sotra og inn mot Bergen.

Trig-merke sør for toppen
Astrid på toppen etter en strevsom adkomst. Utsikt sørover
Kasse og turbok på toppen av Stolåsen
Mot Førdesveten
Varde og høyeste punkt på Stolåsen. Utsikt mot Storaskjenet i Sund og nordover mot Sotra
Utsikt sørover mot Rosendalsalpene fra Stolåsen

Ned igjen klarte vi å følge sti helt tilbake til bilen. Stien er ikke merket, tildels meget våt og bløt og lite ryddet/vedlikeholdt - men tross alt en sti! Stien går over i en skogsvei nede på myren øst for Stolåsen, og her står skiltet som viser i to forskjellige retninger til toppen. Vår sti kommer inn fra sør slik også Kjell51 (Kjell Øijorden) skriver.

Ta av mot ve. (mot SV) ved dette skiltet fra skogsveien mot Langavatnet!

Fra skiltet var det enkelt å greit å følge skogsveien ca. 1 km tilbake til bilen. Klokken var nå blitt nesten 21, og vi var skjønt enige om at dette fikk være nok kveldstur denne dagen!

Stolåsen fra Førde. Det advares mot å følge sporet opp. Ned-igjen sporet går på meget våt sti