Raskiftet - grensetopp Elverum-Åmot-Trysil (17.03.2017)

Start point Vei nær Gransætra (585m)
Endpoint Vei nær Gransætra (585m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Raskiftet (810m) 17.03.2017 15:46
Raskiftet Sør (807m) 17.03.2017 16:03
Visits of other PBEs Oskjøl - Ulvådalsvegen (442m) 17.03.2017 13:45
Raskiftet parkering (585m) 17.03.2017 14:01

Raskiftet Sør - høyest i Elverum kommune

Etter en fin formiddagstur til Helgøya i Mjøsa satte vi kursen mot en ny kommunetopp i Hedmark.
Vi kjørte via Brumunddal og Elverum til Rena og videre på vei 215. Tok av fra mot høyre inn på vei 562, og passerte en bro over elven ved Valmsneset. Like etter broen går det av en sidevei mot høyre og noen hundre meter lenger fremme starter Oskjøl - Ulvådalsvegen. Sideveien var brøytet, men liknet mer på en skøytebane enn vei.

Oskjøl - Ulvådalsvegen på tilbaketuren
Bompenger kr. 58 for personbil SMS-betaling

Vi kom først til en vei mot venstre opp mot Hanestad som var stengt med bom. Ca. 1.5 km lenger fremme går det av en ny sidevei mot venstre i retning Gransetra. Her var det og bom og skilt merket privat veg. Men bommen var godt nedsnødd, og så ikke ut til å ha vært i bruk på en god stund. Sideveien bar preg av å være i bruk som anleggsvei for byggingen av et nytt vindkraftverk på Raskiftet. Vi parkerte i avkjørselen til Gransætra (Raskiftet parkering). Så var det spørsmål om ski eller truger videre mot målet. Det var varmegrader, dyp snø og gamle trugespor innover der vi skulle. Under tvil valgte vi truger da vi var redd for å synke enda dypere ned med ski. Det var absolutt ingen fornøyelse å gå i de gamle trugesporene. Disse var tydeligvis satt under enda bløtere forhold enn det vi hadde så de var mer til plage enn nytte. Sporene sluttet noen hundre meter oppe, og her ble det lettere å gå. Vi fulgte traktorvegen så lenge som mulig (opp til ca. 700 moh) og fortsatte i ryddet trasé opp til myrområdet mellom Raskiftet og Kraggåsen. Mye dyrespor i nysnøen - mest hare, endel spor etter elg og muligens gamle ulvespor. Vi var jo i ulvesonen, og hadde så smått håpet på å støte på en representant for arten eller i det minste ferske spor, men det skjedde ikke. Fra myren var terrenget mer åpent og lettgått. Vi la kursen mot toppen, og kom inn på et scooterspor litt NV for topp-området. Fulgte dette så lenge det passet med vår retning og fortsatte så mot hovedtoppen i området

Raskiftet 810
Denne toppen er en avrundet kul som ligger i Åmot kommune. Ingen synlig markering. Målte høyest punkt på GPS 647094 6788855, litt forskjellig fra koordinatene på PB (647102 6788846 - litt nord for toppen på detaljkart) som justeres. Et tømmervelt like i nærheten av toppen vitner om at vindkraftutbyggingen i området snart er i gang!

Parkering på sidevei mot Gransætra
Toppområdet og høyeste "vinterpunkt" på Raskiftet 810 i Åmot

Raskiftet Sør
Fra hovedtoppen er det bare 250 m nordover til grensepunktet der kommunene Åmot (nord), Trysil (øst) og Elverum (sør) møtes.

Astrid ved stang/varde på Raskiftet Sør
Stangen skimtes til venstre. Plakat og kasse er tatt vekk. Utsikt mot SSV
Utsikt mot hovedtoppen i nord

Meget bratt skrent ned mot sørvest. Flott utsikt i samme retning over uendelige skogområder. Varde og merke i/ved varden var snødd helt ned. PB-koordinatene er oppgitt til 647061 6788620 som harmonerer godt med Kartverkets "høyeste topp" 647062 6788619. Endrer PB koordinatene slik at de blir helt lik SK.

Ned igjen i egne trugespor, mye lettere og raskere enn oppover. En ny Hedmarks-topp i boks - ikke den letteste adkomsten på dette vinterføret, men likevel en fin og litt spennende tur i dem meget omtalte ulvesonen.

Stusselig kommunetopp

Written by tommy 22.03.2017 21:47

Vi har en stusselig kommunetopp i Elverum. Og det blir ikke bedre med den vindmølleparken som kommer. Det samme gjelder Kjølberget i Våler. Blir en vindmøllepark etter hvert der også. Så du får skynde deg om du ikke har vært der enda. Mye fin gammalskog enda der.

Sv: Stusselig kommunetopp

Written by knutsverre 22.03.2017 22:26

Takk for kommentar. Raskiftet er da ikke den verste k-toppen vi har besøkt. Her er det jo både utsikt og åpent, fint terreng. Synd med vindmølleparken som kommer. De er allerede i full gang med arbeidet ser det ut for. Er det ulv i området, og tror du det kan ha vært gamle spor vi så nede i skogen?

• +

Ulv ja.

Written by tommy 22.03.2017 22:53

Takk for oppgåtte spor

Written by Harex 20.03.2017 15:55

Hei,

Kjekt å følge sporene deres til første toppen på søndag. Jeg tok i tillegg med meg den siste toppen - litt raskere med ski enn truger :-). Turrapport følger i kveld

Sv: Takk for oppgåtte spor

Written by knutsverre 22.03.2017 20:40

Bra at du hadde nytte av sporene våre, Harald. Klart best med ski over 750 m, men var fornøyd med valg av truger i skogsterrenget lenger nede.